Concurrentie onder zzp’ers neemt toe: meer reacties per opdracht, minder tariefgroei

De concurrentie op de zzp-markt is in het eerste kwartaal van 2025 opnieuw toegenomen. Uit de Talent Monitor van Intelligence Group en HeadFirst Group blijkt dat steeds meer zelfstandigen actief op zoek zijn naar nieuwe opdrachten, terwijl het aantal opdrachten afneemt. De gemiddelde tarieven stijgen nog, maar steeds minder hard.

Een kwart van de zzp’ers zoekt actief naar werk

Volgens het onderzoek telt Nederland in totaal zo’n 865.000 flexwerkers: 645.000 zzp’ers en 219.000 gedetacheerden. In het eerste kwartaal van 2025 was 24,8% van de zzp’ers actief op zoek naar een opdracht, een stijging ten opzichte van 20,4% in 2023. Onder gedetacheerden ligt dit percentage nog hoger, met ruim een derde (32%) die actief werk zoekt.

Steeds meer reacties op dezelfde opdrachten

Door het dalende aantal opdrachten reageren steeds meer zelfstandigen op dezelfde opdrachten. Het aantal reacties per opdracht is sinds 2022 verdrievoudigd, zo blijkt uit de data van Intelligence Group. Voor opdrachtgevers betekent dit meer keus, maar voor professionals wordt het lastiger om op te vallen. Zie de tabel hieronder.

Cijfers flexmarkt Q1 2023 Q1 2025
Aantal zzp’ers in Nederland 635.000 645.000
Aandeel zzp’ers dat actief op zoek is naar werk 20,4% 24,8%
Aantal reacties per opdracht (index, jan. 2022 = 100) 49 152

bron: Intelligence Group / HeadFirst Group

Tarieven stijgen minder hard dan voorheen

Opmerkelijk is dat de gemiddelde uurtarieven van zelfstandigen weliswaar blijven stijgen, maar minder snel dan in eerdere jaren. Het gemiddelde tarief ligt inmiddels boven de 100 euro per uur, maar stijgt minder hard dan de inflatie en de cao-loonontwikkeling. Daarmee groeit het inkomen van veel zelfstandigen minder dan dat van werknemers in loondienst.

Volgens Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group, kan dit een teken zijn van een verzadigde markt:

“Bij normale marktwerking zou toenemende concurrentie en afnemende vraag juist tot prijsdaling leiden. Dat dit nu niet gebeurt, vraagt om reflectie op het inhuurbeleid van opdrachtgevers.”

Groeiende druk op profilering

Voor zelfstandigen betekent deze verschuiving dat zij zich sterker moeten profileren. Het simpelweg reageren op een opdracht volstaat steeds minder.

“Een duidelijke noodzaak voor zzp’ers om hun toegevoegde waarde zichtbaar te maken in een drukker wordende markt.” - Aldus HeadFirst Group

Gerelateerde onderwerpen

Nieuws