Alles over belastingaangiftes voor (startende) ondernemers

8 minuten leestijd

Als ondernemer ontkomt u er niet aan om belastingaangifte te doen. Hoe werkt dit, wanneer moet ik belastingaangifte doen en hoe krijg ik eventueel uitstel om belastingaangifte te doen? Op die vragen geven we een antwoord in dit artikel. Daarnaast bespreken we een aantal fiscale voordelen voor startende ondernemers.

Hoe werkt belastingaangifte doen?

Of u btw-plichting bent, dat wordt bepaald door de Belastingdienst. De Belastingdienst laat u weten of u ondernemer bent voor btw zodra u zich heeft aangemeld als starter bij de KvK. Er zijn voor zzp’ers twee belangrijke vormen van belastingaangifte:

  • Omzetbelasting: alle ondernemers in Nederland zijn verplicht om omzetbelasting te betalen over de omzet van hun bedrijf. Omzetbelasting is een indirecte belasting op de verkoop van producten of diensten.
  • Inkomstenbelasting: in Nederland betaalt iedereen belasting over het inkomen. Als u van de Belastingdienst een aangiftebrief hebt gekregen dan moet u aangifte doen. Als u geen brief heeft ontvangen dan kunt u dit controleren op Mijn Belastingdienst. Wanneer u door de belastingdienst als ondernemer wordt gezien, dan krijgt u een aangiftebrief met als titel “aangifte ondernemer”.

Ieder jaar moeten belastingplichtigen, zowel ondernemers als particulieren, het aangifteformulier voor de belasting invullen over het afgelopen jaar. Er wordt gecontroleerd of het bedrag dat u heeft betaald aan belasting klopt. Als u over het afgelopen jaar teveel heeft betaald krijgt u geld terug, bij tekort moet u bijbetalen. De belasting wordt door de Belastingdienst geïnd. Heeft u hulp nodig bij de belastingaangifte als ondernemer? Wij helpen u graag! Neem vrijblijvend contact met ons op en wij gaan gratis op zoek naar 3 professionele boekhouders bij u in de buurt.

Wanneer moet ik btw-aangifte doen als zzp’er?

De meeste ondernemers zijn verplicht om de btw-aangifte per kwartaal te doen. In de tabel hieronder staan de aangiftetijdvakken per kwartaal van komend jaar (2021).

Aangiftetijdvak Uiterste ontvangstdatum aangifte en betaling
4e kwartaal 2020 31 januari 2021
1e kwartaal 2021 30 april 2021
2e kwartaal 2021 31 juli 2021
3e kwartaal 2021 31 oktober 2021
4e kwartaal 2021 31 januari 2022

U kunt op drie manieren zelf de belastingaangifte indienen:

Moet u als startende ondernemer de eerste btw-aangifte op papier doen? 
Dit hangt af wanneer u zich bij de KvK heeft aangemeld als ondernemer. Is er al een tijdvak voorbij waarover u aangifte moet doen? Dan moet u voor dat tijdvak opnieuw op papier de btw-aangifte doen. U krijgt in dat geval een papier voor aangifte toegestuurd. 

Wacht niet tot het laatste moment om de aangifte in te dienen, anders riskeert u een boete van de Belastingdienst. Deze boete loopt op naarmate u vaker te laat bent met uw aangifte.

Uitstel belastingaangifte aanvragen

In principe moeten de volgende belastingaangiften binnen de wettelijke termijnen worden ingediend:

  • Loonbelasting (indien u personeel in dienst heeft);
  • Omzetbelasting;
  • Inkomstenbelasting.

Bij ernstige redenen of overmacht kunnen personen en organisaties wel nog individueel een uitstel aanvragen. In principe mag een betalingsregeling niet langer duren dan één jaar, bij bijzondere gevallen krijgt u langer uitstel. Er is in bepaalde gevallen sprake van kortlopend uitstel voor een periode van vier maanden na de laatste vervaldag van uw aanslag. Voor een kortlopend uitstel moet u voldoen aan de volgende vijf voorwaarden:

  • Er is geen dwangbevel betekend;
  • Het gaat hierbij niet om een voorlopige aanslag die in meer dan één termijn mag worden betaald;
  • U bent geen ondernemer;
  • Er is nog geen (kortlopend) uitstel van betaling verleend voor deze of andere belastingschuld;
  • De totale belastingschuld is lager dan € 20.000.

Betaal niet teveel dankzij fiscale aftrekposten

Maak altijd gebruik van aftrekposten waar u recht op heeft, zo zorgt u ervoor dat u nooit meer belasting betaalt dan nodig is. Wij adviseren u ook om op de velden met toelichtingen te klikken, want wie weet heeft u aanspraak op een regeling of aftrekpost zonder dat u dit weet. Controleer ook altijd de gegevens die al voor u zijn ingevuld; klopt het burgerservicenummer? Klopt de informatie over het pensioen of andere uitkeringen? Vooral als er veel is veranderd in uw persoonlijke situatie dan kan informatie wel eens onjuist zijn. Hieronder gaan we in op verschillende aftrekposten die mogelijk interessant kunnen zijn voor u.

Fiscale voordelen voor starters en zelfstandigen

Heb ik recht op startersaftrek? (€ 2.123)

U heeft recht op startersaftrek als u voldoet aan de volgende drie voorwaarden:

  • U was de afgelopen 5 jaar niet ieder jaar ondernemer voor de inkomstenbelasting;
  • U heeft de zelfstandigenaftrek, maar maximaal twee keer gebruikt in de afgelopen 5 jaar;
  • U heeft recht op de zelfstandigenaftrek (u besteedt meer dan 1225 uur, het zgn. urencriterium, aan uw onderneming per kalenderjaar en u bent een ondernemer voor de inkomstenbelasting).

Heb ik recht op zelfstandigenaftrek (€ 7.030 in 2020)?

U heeft recht op zelfstandigenaftrek als u voldoet aan de volgende twee voorwaarden:

  • U voldoet aan het urencriterium: u besteedt meer tijd aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden en u besteedt minstens 1.225 uren aan uw onderneming;
  • U bent ondernemer voor de Belastingdienst.

Heb ik recht op Mkb-winstvrijstelling (14% van de winst)?

U heeft recht op de Mkb-winstvrijstelling als u ondernemer bent. De Mkb-winstvrijstelling is een aftrekpost op uw winst. Deze aftrekpost kunt u toepassen bij de inkomstenbelasting waardoor u minder inkomstenbelasting hoeft te betalen. De Mkb-winstvrijstelling is enkel bedoeld voor eenmanszaken, vof’s en maatschappen en geldt niet voor een BV.

Heb ik recht op meewerkaftrek?

Heeft u een fiscale partner die u regelmatig helpt met uw bedrijf? Dan is er de kans dat u recht heeft op de meewerkaftrek. Dankzij deze aftrek betaalt u minder belasting over de uiteindelijke winst, net zoals het geval is bij bovengenoemde fiscale aftrekposten. De hoogte van dit bedrag hangt af van het aantal uren dat uw fiscale partner u heeft geholpen en hangt daarnaast af van de hoogte van het winstbedrag. U heeft recht op de meewerkaftrek als u voldoet aan de volgende vier voorwaarden:

  • Uw fiscale partner mag niet bij u in loondienst zijn en er mag geen fictief dienstverband worden geconstateerd door de Belastingdienst;
  • Uw fiscale partner werkt minstens 525 uur per jaar in de onderneming met een max. vergoeding van € 5.000;
  • U voldoet aan het urencriterium;
  • U bent ondernemer voor de Belastingdienst.

Dit is een greep uit de aftrekposten voor (startende) zzp’ers. Nadat u alles van de winst heeft afgetrokken via de verschillende fiscale aftrekposten dan komt u uit op het bedrag waarover u inkomstenbelasting betaalt. 

Kleineondernemersregeling (KOR)

In plaats van korting op de btw kunt u sinds 1 januari 2020 wellicht een vrijstelling krijgen voor de btw middels de kleineondernemersregeling. Is uw omzet minder dan 20.000 euro? Dan heeft u als zzp’er recht op de KOR. De keuze om gebruik te maken van de nieuwe KOR geldt voor tenminste 3 jaar of totdat de omzet van 20.000 wordt overschreden. In het laatste geval dient u de verhoogde omzet door te geven aan de Belastingdienst en wordt deelname aan de KOR direct stopgezet. Daarnaast kunt u de volgende 3 jaar geen gebruik maken van de KOR en moet u weer normale btw-administratie gaan bijhouden.

Coronavergoeding
Als u meedoet met de KOR komt u wellicht ook in aanmerking voor coronavergoeding, speciaal voor zzp’ers die opdrachten verliezen. De belangrijkste voorwaarde hiervoor is dat u geregistreerd bent als ondernemer en dat u aan het eerdergenoemde urencriterium voldoet. 

Welke zakelijke kosten mag ik aftrekken?

Zakelijk kosten zijn de kosten die u maakt voor de belangen van uw onderneming, dus niet uw privé-uitgaven. Een zakelijk telefoonabonnement is bijvoorbeeld aftrekbaar, terwijl uw privéabonnement dit niet is. De zakelijke gesprekken die u via dit persoonlijke abonnement voert zijn dan weer wèl aftrekbaar. Controleer altijd samen met uw boekhouder of accountant of u in aanmerking komt voor investeringsaftrek. U mag ook kosten aftrekken die u heeft gemaakt voordat u startte met het bedrijf, maar alleen als deze kosten zijn gemaakt voor uw bedrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inwinnen van advies, of verkenning van de markt. De zakelijke kosten trekt u af zonder de btw.

Welke btw mag ik niet aftrekken?
Naast privé-uitgaven is het niet toegestaan om btw af te trekken over:

  • Geschenken aan personeel van méér dan 227 euro (excl. btw) p. persoon p. jaar
  • Uitgaven voor uw vrijgestelde omzet
  • Uitgaven voor eten en drinken tijdens een horecagelegenheid

Zakelijk administratie juist inrichten

Als ondernemer bent u verplicht om een zakelijke administratie te voeren. De Belastingdienst moet deze eenvoudig kunnen controleren, dus het is belangrijk dat deze goed (digitaal) wordt ingericht. Het aantal facturen en bonnetjes neemt door het jaar heen enorm snel toe. Wij adviseren u om daarom al vanaf het begin zorgvuldig en geordend te werk te gaan, zodat u het overzicht kunt behouden. Bovendien scheelt dit uw boekhouder een hoop tijd, aangezien het bijwerken van geordende administratie een stuk sneller verloopt. Als het werk sneller wordt gedaan bespaart u dus geld bij de belastingaangifte.

Belastingaangifte zzp’er uitbesteden


Heeft u hulp nodig bij het indienen van de belastingaangifte of bent u benieuwd voor welke fiscale aftrekposten u in aanmerking komt? Onze boekhouders houden u op de hoogte van alle deadlines en helpen u graag verder! Vraag gratis en vrijblijvend 3 offertes aan van deskundige boekhouders bij u in de buurt via ons formulier hieronder.

Begin uw aanvraag (100% vrijblijvend)

Bedrijfsvorm *
Werkzaamheden

Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer.