Vanaf 1 juli 2026 verandert er iets belangrijks voor vrachtwagenbedrijven in Nederland. De vrachtwagenheffing 2026 wordt dan ingevoerd. Dit betekent dat eigenaren van vrachtwagens per gereden kilometer moeten betalen op een groot deel van de Nederlandse wegen. Het doel van deze nieuwe heffing is het stimuleren van schoner en efficiënter transport en het eerlijk verdelen van de kosten voor het gebruik van de infrastructuur.
De vrachtwagenheffing 2026, ook wel kilometerheffing genoemd, geldt voor vrachtwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kg. Zowel Nederlandse als buitenlandse voertuigen moeten de heffing betalen wanneer ze op Nederlandse wegen rijden. De registratie gebeurt via een On Board Unit (OBU), een apparaat dat GPS gebruikt om de gereden kilometers bij te houden.
Het tarief hangt af van het gewicht en de Euro-emissieklasse van de vrachtwagen. Schonere voertuigen betalen minder, terwijl oudere en vervuilendere vrachtwagens meer kosten per kilometer. Hiermee wil de overheid transportbedrijven stimuleren om te investeren in schonere trucks.
Om de vrachtwagenheffing te kunnen betalen moet elke ondernemer een contract afsluiten bij een erkende aanbieder. Deze aanbieder levert de boordapparatuur die in de vrachtwagen wordt geplaatst. De OBU registreert via GPS de gereden kilometers en stuurt die gegevens automatisch door. De aanbieder verwerkt de registratie en stuurt periodiek een factuur. Daardoor hoef je zelf geen ritten handmatig bij te houden en worden de kosten altijd op basis van de echte afgelegde kilometers berekend.
Met de komst van de vrachtwagenheffing verandert ook de bestaande belastingstructuur voor vrachtverkeer. Nederland stopt per 1 juli 2026 met het Eurovignet, omdat dit systeem wordt vervangen door de nieuwe kilometerheffing.
Tegelijkertijd past de overheid de motorrijtuigenbelasting aan. Voor vrachtwagens tot 12.000 kilo vervalt deze belasting volledig en voor zwaardere voertuigen gaat het tarief omlaag. De totale kosten kunnen daardoor veranderen, afhankelijk van het type wagenpark dat je hebt en het aantal kilometers dat je rijdt.
| Onderdeel | Verandering |
|---|---|
| Eurovignet | Stopt volledig |
| MRB tot 12.000 kg | Vervalt |
| MRB vanaf 12.000 kg | Wordt lager |
Wijzigingen belastingen vanaf 1 juli 2026 | Bron: Rijksoverheid, Belastingdienst
De exacte tarieven worden nog vastgesteld, maar voorlopig zijn de bedragen per kilometer als volgt ingeschat:
Vrachtwagens van 3.500 tot 12.000 kg: €0,11 tot €0,26, afhankelijk van de emissieklasse
Vrachtwagens van 12.000 tot 18.000 kg: €0,16 tot €0,38
Vrachtwagens van 18.000 tot 32.000 kg: €0,18 tot €0,42
Vrachtwagens boven 32.000 kg: €0,19 tot €0,47
Praktische voorbeelden kostenberekening
De financiële impact van de vrachtwagenheffing hangt vooral af van het gewicht en de uitstootklasse van de truck en van het aantal kilometers dat je rijdt. Een Euro 6 vrachtwagen van ongeveer 40.000 kilo die wekelijks duizend kilometer aflegt op heffingplichtige wegen betaalt op basis van de verwachte tarieven grofweg 195 euro per week. Voor oudere trucks kan dat bedrag oplopen tot ruim 330 euro. Voor veel bedrijven kan dit aanleiding zijn om opnieuw te kijken naar het wagenpark of naar routeplanning.
De vrachtwagenheffing geldt op vrijwel alle Nederlandse snelwegen en op een geselecteerd aantal provinciale en gemeentelijke wegen. De overheid kiest deze routes omdat ze het grootste deel van het zware vrachtverkeer opvangen. De exacte wegvakken worden later gepubliceerd. Voor transportbedrijven betekent dit dat ritten die veel via lokale routes lopen mogelijk minder geraakt worden en dat lange-afstandstransport juist vaker met de heffing te maken krijgt.
Veel Nederlandse steden hebben inmiddels zero-emissiezones ingevoerd. Alleen volledig elektrische of waterstoftrucks mogen daar rijden. Voor oudere diesel- en benzinevrachtwagens zijn er overgangsregelingen, maar op termijn zijn investeringen in schonere voertuigen onvermijdelijk. Door nu in te zetten op een duurzamer wagenpark, verlaag je de kosten per kilometer en kun je ook in stedelijke gebieden blijven rijden.
Een deel van de opbrengsten uit de vrachtwagenheffing gaat naar subsidies voor verduurzaming en innovatie in het wegtransport. Denk aan elektrische vrachtwagens, waterstoftrucks en laadinfrastructuur. Voor 2026 is een bedrag van meer dan €250 miljoen beschikbaar.
De vrachtwagenheffing 2026 geldt voor voertuigen in categorie N2 en N3 (vrachtwagens boven 3.500 kg). Sommige voertuigen hebben een vrijstelling, zoals:
Elektrische vrachtwagens tot 4.250 kg
Vuilniswagens, straatvegers en rioolzuigers
Defensievoertuigen
Voertuigen met een eendagskenteken, transitokenteken of handelaarskenteken
Daarnaast zijn er ontheffingen mogelijk voor bijzondere voertuigen, zoals oude vrachtwagens die alleen privé gebruikt worden.
De nieuwe heffing maakt het belangrijk om slim te plannen en duurzamer te investeren. Door routes te optimaliseren, ritten te combineren en schonere voertuigen in te zetten kunnen de kosten per kilometer lager uitvallen.
Ook wordt het aantrekkelijker om te kiezen voor elektrische of waterstoftrucks, omdat deze niet alleen minder heffing betalen, maar ook toegang krijgen tot zero emissiezones. Subsidies kunnen daarbij helpen, al blijft het voor veel ondernemers complex om alles goed door te rekenen.
De vrachtwagenheffing verandert niet alleen de kostenkant maar ook de administratie. De facturen van de aanbieder moeten correct worden verwerkt, de kosten per rit worden anders opgebouwd en investeringsbeslissingen hebben gevolgen voor afschrijving, subsidies en fiscale regelingen.
Een boekhouder die bekend is met de transportsector kan je helpen om de financiële gevolgen inzichtelijk te maken en om de juiste keuzes te maken voor je wagenpark. Via Boekhouders.nl vind je een betrouwbare boekhouder die ervaring heeft met transport en logistiek.
Vul het aanvraagformulier hieronder in en dan nemen we vandaag nog (tijdens openingstijden) telefonisch contact met je op.
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.
15.000+ ondernemers gingen je voor!
Na je koppeling met een boekhouder ontvangen wij graag je ervaring over onze service.