Bent u van plan om een accountantskantoor te kopen of verkopen? Het aantal te verkopen accountantskantoren is met de jaren flink toegenomen, onder andere door de vergrijzing. De verwachting is dat het aantal accountantskantoren dat wordt overgenomen steeds groter wordt. Daarnaast neemt ook het aantal grote kantoren toe dat op zoek is naar schaalvergroting. Lees in dit artikel waar u rekening mee moet houden als u een accountantskantoor gaat verkopen of overnemen.
Op deze pagina:
Er vindt dan ook steeds meer beweging plaats bij kantoren om hun accountantskantoor te verkopen, een ander kantoor over te nemen of om te fuseren met andere accountantskantoren. In de grafiek op basis van statistieken van het CBS ziet u het totaal aantal fusies en overnames van Nederlandse accountantskantoren in de jaren 2009 t/m 2020.
Daarnaast is het onderhandelen over de overnameprijs belangrijk. Er wordt meestal rekening gehouden met het type en aantal klanten die in uw portefeuille zitten. Op basis daarvan wordt er meestal een factor van de jaaromzet betaald. Kopers worden steeds kritischer en kijken steeds meer naar zaken als rendement, automatisering en andere factoren.
Wat houdt de blokkeringsregeling in?
Als een aandeelhouder uit een bv wilt stappen, dan moet diegene eerst zijn of haar aandelen aanbieden aan de andere aandeelhouders. Als de andere aandeelhouders de aandelen niet afnemen, dan mag de verkopende aandeelhouder deze aan een derde partij verkopen. Dit moet wel tegen dezelfde prijs als waarvoor ze zijn aangeboden aan de medeaandeelhouders.
Verminderde vraag door digitalisering
Door de digitalisering en automatisering zullen steeds meer administratieve en boekhoudkundige werkzaamheden worden vervangen door automatiseringsprocessen op basis van bijvoorbeeld big data. Dit zal in de loop van de jaren voor een krimp zorgen bij kantoren. Ook verwachten we dat het aantal kantoren met een controlevergunning terug zal gaan lopen.
Personeelstekort leidt tot fuseren en outsourcing
Zoals we in het begin van dit artikel aangaven kent de accountancybranche een chronisch tekort aan gekwalificeerd personeel. Dit is voor veel kantoren dan ook de grootste belemmering om te kunnen groeien. Met name het tekort aan registeraccountants, account controllers en assistent-accountants neemt hard toe. Het outsourcen van personeel en samenwerken met externe professionals wordt steeds meer de norm voor accountantskantoren.
Lagere tarieven
Tarieven van audits en het samenstellen van jaarrekeningen staan alsmaar meer onder druk. Klanten vinden steeds vaker dat de accountant verantwoordelijk is voor een efficiënte uitvoering van dit werk en dat het tarief schappelijk moet zijn. Zo zijn de tarieven voor financiële audits gemiddeld 15% afgenomen sinds 2008.
Waarom zou ik mijn accountantskantoor verkopen of overdragen?
Er zijn verschillende redenen waarom iemand zijn of haar accountantskantoor zou willen verkopen of overdragen. Dit kan zijn omdat de eigenaar met pensioen gaat, omdat het kantoor niet meer winstgevend is, omdat er geen opvolger is voor het kantoor, of omdat de eigenaar zich op andere activiteiten wil richten.
Hoe vind ik een koper of overnamekandidaat voor mijn accountantskantoor?
Er zijn verschillende manieren om een koper of overnamekandidaat te vinden voor een accountantskantoor. Dit kan bijvoorbeeld door het inschakelen van een gespecialiseerde overnameadviseur, het plaatsen van een advertentie in een vakblad, of door het benaderen van andere accountantskantoren die geïnteresseerd zouden kunnen zijn.
Wat zijn belangrijke factoren om te overwegen bij het verkopen of overnemen van een accountantskantoor?
Belangrijke factoren om te overwegen bij het verkopen of overnemen van een accountantskantoor zijn onder andere de financiële prestaties van het kantoor, de reputatie van het kantoor, het klantenbestand, de werknemers en hun contracten, en eventuele lopende contracten of afspraken.
Hoe bepaal ik de waarde van mijn accountantskantoor?
Het bepalen van de waarde van een accountantskantoor kan complex zijn en is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de omzet, de winstgevendheid, de klantenbasis en de activiteiten van het kantoor. Het is aan te raden om een professionele waardebepaling te laten uitvoeren door een accountant of overnameadviseur.
Wat zijn belangrijke zaken om op te letten bij het opstellen van een overeenkomst voor de verkoop of overname van een accountantskantoor?
Belangrijke zaken om op te letten bij het opstellen van een overeenkomst zijn onder andere de prijs en betalingsstructuur, eventuele afspraken over de overdracht van werknemers en lopende contracten, en eventuele garanties of vrijwaringen die de verkoper aan de koper geeft.
Hoe lang duurt het proces van het verkopen of overnemen van een accountantskantoor?
Het proces van het verkopen of overnemen van een accountantskantoor kan enkele maanden tot een jaar duren, afhankelijk van de complexiteit van de transactie en de voorbereidingstijd die nodig is. Het is belangrijk om voldoende tijd en middelen te investeren om een succesvolle overdracht te waarborgen.
Ook interessant:
Vul ons aanvraagformulier hieronder in en we gaan direct voor u aan de slag. We nemen binnen 24 uur telefonisch contact met u op om uw aanvraag te bespreken.
Vul ons aanvraagformulier in en wij gaan direct voor je aan de slag.