Webshop starten? Dit zijn de gewijzigde btw-regels voor e-commerce

5 minuten leestijd

De wet- en regelgeving voor webwinkels verandert continu en is ontzettend lastig om bij te benen voor ondernemers. Veel webshopondernemers zijn dan ook nog niet bekend met de recent geïntroduceerde Europese btw-regels. Oorspronkelijk zouden de nieuwe regels ingaan op 1 januari 2021, echter door verschillende coronamaatregelen en de uitwerking hiervan heeft de Europese Commissie de inwerking van de regels een half jaar opgeschoven. Er was namelijk te weinig voorbereidingstijd om alles in werking te zetten. De huidige regelgeving blijft geldig tot en met eind juni 2021. Benieuwd wat er vanaf dan gaat wijzigen voor uw onderneming? Wij geven u graag meer informatie hierover. 

Wat houden de nieuwe btw-regels voor e-commerce in?

Het belang van internationale handel via webshops is enorm. Daarom wil de EU het btw-stelsel voor de online verkoop van producten/diensten vereenvoudigen. Momenteel zijn webshopondernemers die producten/diensten verkopen aan klanten in andere landen in de EU vaak btw verschuldigd in het land waar het transport begint. Met de nieuwe regeling is de ondernemer btw verschuldigd in het (Europees) land waar het transport eindigt. Dit type verkopen worden ook wel ‘afstandsverkopen’ genoemd. Met de nieuwe regels wil de EU meer gelijkheid creëren voor alle verkopers binnen en buiten de EU; er dient dan altijd btw verschuldigd te zijn. Ook wil de EU hiermee bereiken dat de btw-heffing plaatsvindt in het land waar de consumptie van de goederen/diensten plaatsvindt.

One Stop Shop (OSS) aangifte
Ondernemers mogen via de nieuwe wetgeving voor hun afstandsverkopen binnen de EU één speciale btw-aangifte doen in het land van vestiging. Dit type aangifte heet ook wel One Stop Shop (OSS), voorheen bekend als Mini One Stop Shop (MOSS). Het voordeel van OSS is dat ondernemers niet afzonderlijk btw-aangifte hoeven te doen in de landen waar de afstandsverkopen belast zijn. Het indienen van btw-aangifte in een ander land is dus niet nodig. Bedenk dus of u kiest voor de OSS-aangifte of dat u de reguliere btw-aangiftes blijft indienen. In een reguliere btw-aangifte kunt u btw op kosten als voorbelasting aftrekken, dit is bij de OSS-aangifte niet het geval. Er gelden wel specifieke voorwaarden voor de OSS, kijk hiervoor op de website van de Belastingdienst.

Voor wie gelden de nieuwe btw-regels?

De nieuwe btw-regels gaan gelden voor alle Nederlandse webshop die een jaarlijkse omzet hebben van € 10.000 of meer, uit verkopen aan particulieren en/of zakelijke klanten in EU-landen (buiten Nederland). Het gaat hier vooral om webshopverkopers met traditionele postorderverkopen. Heeft u zelf ook een webshop en levert u producten of diensten aan in andere landen? En heeft u hiermee een jaarlijkse omzet van € 10.000 of meer? Dan gaan de regels van de nieuwe wetgeving ook voor u gelden vanaf 1 juli 2021. Heeft u minder dan € 10.000 jaarlijkse omzet? Dan kunt u de Nederlandse btw gewoon in rekening blijven brengen. 

Hoe regel ik de buitenlandse btw-aangifte?

Als webwinkeleigenaar kunt u op twee manieren buitenlandse btw-aangifte regelen:

  1. Een eerste optie is dat u ervoor kiest om de btw afzonderlijk per EU-lidstaat aan te geven waarin u heeft verkocht.
  2. Een andere optie is dat u zich aanmeldt voor de Unieregeling en dus voor het nieuwe éénloketsysteem van de Belastingdienst.

Als u zich tussen 1 april en 30 juni 2021 aanmeldt, dan kunt u over de maanden juli t/m september (dit is het derde kwartaal) één btw-melding doen over al uw aankopen via de Nederlandse Belastingdienst. De Nederlandse Belastingdienst stuurt de melding en betaling vervolgens door naar de Belastingdiensten van andere Europese landen. De Belastingdienst adviseert om eerst deel te nemen aan het webinar over de nieuwe regels (zie alinea hieronder) voordat u zich aanmeldt bij het éénloketsysteem. De informatie uit het webinar helpt u om de juiste keuze te maken voor uw situatie.

Webinar van de Belastingdienst

Omdat de meeste webwinkeleigenaars nog niet bekend zijn met alle veranderingen rondom de nieuwe EU-regels voor e-commerce heeft de Belastingdienst besloten om een webinar te organiseren. Het webinar vindt plaats op dinsdag 20 april van 19:00 tot 20:30. Tijdens het webinar gaat de Belastingdienst onder andere in op keuzes die ondernemers moeten maken en waar rekening mee moet worden gehouden. Hoe gaat u bijvoorbeeld om met de productprijs als het btw-tarief in Europese landen verschilt? Ook het gebruik van de Unieregeling komt aan bod. Tijdens het webinar is er de mogelijkheid om vragen te stellen aan deskundigen van de Belastingdienst. Het webinar is geheel gratis, u kunt zich hier aanmelden.

Andere wijzigingen

Bovengenoemde wijzigingen voor btw-regels voor e-commerce zijn niet de enige veranderingen. Eerder werd al gemeld dat de btw-vrijstelling voor pakketjes met een waarde tot € 22 die worden ingevoerd vanuit landen buiten de Europese Unie niet langer onder de btw-vrijstelling vallen. Vanaf 1 juli 2021 dient er ook voor deze pakketjes btw te worden betaald. Daarnaast worden platforms steeds meer verantwoordelijk gesteld voor de aangifte en btw-betaling. 

Welke gevolgen hebben de nieuwe e-commerce btw-regels mijn onderneming?

Wij raden u aan om alvast uw btw-positie in kaart te brengen en zich goed voor te bereiden op de aankomende veranderingen. We verwachten dat veel ondernemers hun ERP-systemen en administratie en facturering moeten aanpassen. Controleer goed welke bedrijfsprocessen u moet veranderen en overleg met een expert.

Ontvang advies van een financieel specialist

Wilt u weten wat de nieuwe btw-regels zullen betekenen voor uw onderneming? Schakel de hulp in van een financieel specialist uit ons netwerk. Vraag gratis en vrijblijvend 3 offertes aan. Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op om uw wensen en behoeften in kaart te brengen. 

Begin uw aanvraag (100% vrijblijvend)

Bedrijfsvorm *
Werkzaamheden

Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer.