Hoe krijg ik meer leads voor mijn administratiekantoor?

6 minuten leestijd

Als accountant of boekhouder bent u het liefst bezig met uw vak. Om naast uw werk ook nog via marketing de doelgroep te blijven bereiken blijft dan vaak helaas liggen. Het grote belang dat marketing voor een administratiekantoor heeft wordt nog te vaak onderschat of naar de achtergrond geschoven. Accountancy hoeft niet enkel koude acquisitie te zijn, juist via goede marketing kan uw bedrijf meer winst behalen. Hieronder geven we de belangrijkste marketingtips voor administratiekantoren om meer leads te genereren. 

Up-to-date website (responsive)

Inmiddels beschikt ieder administratiekantoor wel over een website. Echter, veel van deze websites zijn sterk verouderd, wat potentiële klanten kan afschrikken. Zorg er altijd voor dat uw website modern en overzichtelijk uitziet. Overzichtelijkheid is één van de belangrijkste eigenschappen van een goede website. De bezoeker van uw website moet zich makkelijk kunnen navigeren naar de gewenste pagina’s. Als iemand te lang moet rondklikken om bij de juiste pagina uit te komen, dan is de kans groot dat de bezoeker afhaakt. 

Een andere belangrijke eigenschap is dat de website responsive is. Dit houdt in dat de website niet alleen goed uitziet en functioneert via de computer, maar ook via tablets en smartphones goed werkt en mooi oogt. Het percentage zoekopdrachten via een mobiel apparaat is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Er wordt tegenwoordig zelfs vaker gezocht via mobiel dan via de pc. Ook Google stelt eisen aan de responsiveness van een website. Websites met een betere presentatie op alle devices zullen hoger scoren in de zoekresultaten van Google. Gebruiksvriendelijkheid staat voorop, dus zorg voor een stijging in de Googleranking met een responsive website.

Stelt u zichzelf de volgende vragen als u de website bekijkt:

  • Komt de website betrouwbaar over? Zou u uw gegevens achterlaten om gecontacteerd te worden?
  • Voelt de website prettig aan op mobiel? Of verschuift het beeld en zijn bepaalde knoppen niet klikbaar of verdwenen?
  • Is de tekst goed leesbaar?
  • Is het meteen duidelijk wat uw bedrijf doet?
  • Hoe eenvoudig is het om door de website te navigeren?

Pas SEO toe als administratiekantoor

Waarschijnlijk heeft u hier wel eens van gehoord of heeft u hier al de eerste stappen mee gemaakt. SEO, ook wel zoekmachine-optimalisatie, is een techniek om uw website(pagina’s) zo hoog mogelijk te laten ranken in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van Google. Als mensen in de zoekbalk intypen ‘boekhouder gezocht’ of ‘accountant vinden’ dan wilt u met uw website bovenaan de resultaten komen te staan. Het behalen van een positie op de eerste zoekresultatenpagina is ontzettend belangrijk, omdat ruim 70% van de mensen op een zoekresultaat op de eerste pagina klikt. De tweede en derde zoekresultatenpagina leveren dus veel minder resultaat.

Wist u dat circa 40% van de accountantskantoren geen rekening houden met SEO tijdens het schrijven van content?

Bron: Accountantweek

We zetten een aantal praktische SEO-tips voor u op een rijtje:

  • Houd als richtlijn aan dat blogs minstens 500 woorden bevatten;
  • Maak korte, makkelijk leesbare zinnen;
  • Gebruik interne en externe links in uw teksten;
  • Gebruik zoektermen in de titel, koppen en tekst;
  • Schrijf korte alinea’s en maak gebruik van tussenkoppen;
  • Schrijf in de actieve vorm, niet passief.

Maak voor de doelgroep relevante content

In contact blijven met uw klanten in de accountancy wordt steeds belangrijker. Bedenk wat interessant kan zijn voor uw doelgroep. Deel informatie en relevante aanbiedingen via nieuwsbrieven of mailings, dan krijgt u de aandacht. Echter, stuur enkel een nieuwsbrief of mailing indien u ook daadwerkelijk relevante inhoud kan delen, als dit niet het geval is kunt u de nieuwsbrief of mailing beter overslaan. 

Schrijf blogs

Om op de vorige tip in te haken zijn blogs een goede manier van contentcreatie om snel aan betere SEO-posities en dus aan meer leads te komen. Door blogs te delen met interessante en waardevolle informatie wordt u sneller als een expert beschouwd. Hoe relevanter de inhoud van de blogs voor uw klanten, hoe groter de kans dat zij overwegen om van uw dienst gebruik te maken. Schrijf dus niet alleen over uw diensten zoals over jaarrekeningen of accountantsverklaringen, maar ga ook in op actuele ontwikkelingen binnen de finance branche, deel uw visie over uw vakgebied. Google houdt van (kwalitatieve) blogs. Door regelmatig te bloggen zullen de blogs uiteindelijk stijgen in de Googleranking. Het gevolg? Meer bezoekers op uw website en een toename in leads!

Online adverteren met zoekadvertenties (SEA)

Naast de organische niet-betaalde rankings in de zoekresultaten kunt u ook middels betaalde advertenties hoger in Google verschijnen voor meer zichtbaarheid. Adverteren via de Googlezoekmachine heet ook wel Search Engine Advertising (SEA). De advertenties worden als gesponsorde resultaten in de zoekmachine getoond, meestal boven de organische zoekresultaten. 

Een aantal SEA-tips:

  • Gebruik relevante zoekwoorden voor uw doelgroep;
  • Toon de unieke eigenschappen van uw dienst, ook wel unique selling points (USP's);
  • Denk goed na over de bestemmingspagina achter de advertenties, zodat bezoekers op een relevante pagina uitkomen die matchen met hun zoekopdrachten;
  • Gebruik call-to-actions, hiermee stimuleert u de klant om een bepaalde actie uit te voeren. Denk aan: 'Vraag een offerte aan' of 'Contact opnemen'.

Treed op als adviseur

Tegenwoordig doen veel mensen online vooronderzoek voordat zij een samenwerking starten met een bedrijf of überhaupt contact zullen opnemen. Door middel van online vragen te stellen via de chat op de website, het lezen van blogs en onderzoek doen naar online reviews maken bezoekers een keuze. Probeer dus niet direct iets te verkopen, maar neem een adviserende rol aan. Help de klant bij het aankooptraject. Doe onderzoek naar de wensen en behoeften van uw doelgroep; tegen welk probleem lopen zij aan? En op welke manier lost uw bedrijf dit probleemstuk op? Stem hier de content op af. Ga ook na waarin uw bedrijf onderscheidend is van de concurrentie en neem dit mee in de content.

Wees actief op LinkedIn

Social media, met name LinkedIn, is populair bij uw doelgroep. U kunt uw (potentiële) klanten bereiken en informeren via social media. Ook is dit de ideale manier om nieuwe klanten te werven en merkbekendheid op te bouwen. Deel uw expertise uit uw blogs ook via LinkedIn en moedig uw collega’s aan om berichten te liken en delen. Hierdoor wordt het bereik aanzienlijk vergroot zonder al teveel moeite! Uit eigen ervaring kunnen we zeggen dat het bereik hierdoor tot wel acht keer groter wordt waardoor conversies aanzienlijk stijgen.

Maak gebruik van onze service, duizenden tevreden klanten gingen u voor!

Heeft u ondanks uw marketingoptimalisatie nog niet het gewenste resultaat behaald en bent u op zoek naar meer leads? Wij maken het ondernemers gemakkelijker in hun zoektocht naar duurzame relaties met klanten. Meld u aan als accountant of boekhouder in ons netwerk en bereik meer klanten! Als kwalitatief bureau accepteren wij enkel interessante leads zodat onze service relevant blijft voor u. Wij valideren alle aanvragen van klanten zorgvuldig, zodat we precies weten wat de wensen, behoeften en verwachtingen van de klant zijn. Al deze leads komen samen in ons portaal, waar u als accountant of boekhouder op kunt reageren tegen een kleine vergoeding.

Bent u benieuwd naar ons portaal? Vraag een gratis demo aan via ons aanvraagformulier hieronder of neem voor vragen contact op per telefoon: +31 (0)432003092 of via mail: info@boekhouders.nl

Begin uw aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
130 beoordelingen

Bedrijfsvorm *
Werkzaamheden

Beveiligd met SSL
Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer.