Als zzp'er heeft u vast wel eens te maken gehad met wanbetalers. Een klant of opdrachtgever betaalt uw facturen maar niet. Dit is niet alleen frustrerend, maar kan ook grote financiële gevolgen hebben voor uw bedrijf. Het is daarom noodzakelijk om actie te ondernemen en wanbetalers aan te pakken, zodat u krijgt waar u recht op heeft en uw bedrijf gezond blijft. Lees in deze blog hoe u als zzp’er wanbetalers kunt aanpakken en deze situatie voorkomt.
Op deze pagina:
Het is belangrijk voor bedrijven om wanbetalers te identificeren en passende maatregelen te nemen om hun financiële risico te beperken. Door middel van zorgvuldig debiteurenbeheer en het nemen van juridische stappen indien nodig, kunnen bedrijven proberen om wanbetalingen te voorkomen en hun financiële positie te beschermen.
Daarnaast kan het hebben van wanbetalers de reputatie van het bedrijf negatief beïnvloeden. Bij bijvoorbeeld negatieve uitingen op social media kunnen potentiële klanten gaan twijfelen of uw onderneming wel betrouwbaar is. Ook kunnen potentiële investeerders besluiten om niet of minder te investeren.
Het bepalen van een geschikte betalingstermijn
U stelt een betalingstermijn vast door een uiterlijke vervaldatum op de factuur te zetten. Dit is de datum waarop de factuur uiterlijk betaald moet zijn. Nog te vaak geven ondernemers op de factuur aan dat de betaling 'binnen 30 dagen' moet plaatsvinden, echter is deze communicatie niet waterdicht en kan er verwarring over de datum ontstaan. Zet dus een concrete datum op de factuur.
Houd bij het kiezen van een betalingstermijn onder andere rekening met de wet, uw eigen voorkeuren en de voorkeuren van de klant. Zo kunt u bij grotere bedragen kiezen voor een iets langere betaaltermijn van 30 dagen, en bij kleinere bedragen voor een betaaltermijn van maximaal 14 dagen. Houd er rekening mee dat een lange betaaltermijn wel als effect heeft dat klanten de factuur vergeten.
Bovendien stelt het u in staat om snel in te grijpen bij eventuele vertragingen of geschillen, waardoor de kans op onbetaalde facturen wordt verminderd. Door op tijd te factureren, behoudt u niet alleen een gezonde cashflow, maar versterkt u ook uw zakelijke relaties en laat u zien dat u waarde hecht aan betrouwbaarheid en efficiëntie.
Ook interessant:
We begrijpen dat het veel tijd en moeite kost om als ondernemer klanten te werven, opdrachten uit te voeren, boekhouding bij te houden en dan ook nog eens achter wanbetalers aan te moeten gaan. Laat staan op zoek gaan naar een geschikte boekhouder bij u in de regio... De boekhouders in ons netwerk ondersteunen u graag bij de financiële administratie, zodat u zich kunt focussen op de kern van uw onderneming.
U start een aanvraag simpelweg via het formulier hieronder, dan gaan we binnen ons netwerk op zoek naar de beste match voor u! Onze service is gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer, zonder addertje onder het gras. Ga in gesprek met verschillende boekhouders en beslis zelf of u een samenwerking wilt starten.
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer.