Als zzp'er heb je vast wel eens te maken gehad met wanbetalers. Een klant of opdrachtgever betaalt je facturen maar niet. Dit is niet alleen frustrerend, maar kan ook grote financiële gevolgen hebben voor je bedrijf. Het is daarom noodzakelijk om actie te ondernemen en wanbetalers aan te pakken, zodat je krijgt waar je recht op hebt en je bedrijf gezond blijft. Lees in deze blog hoe je als zzp’er wanbetalers kunt aanpakken en deze situatie voorkomt.
Op deze pagina:
Het is belangrijk voor bedrijven om wanbetalers te identificeren en passende maatregelen te nemen om hun financiële risico te beperken. Door middel van zorgvuldig debiteurenbeheer en het nemen van juridische stappen indien nodig, kunnen bedrijven proberen om wanbetalingen te voorkomen en hun financiële positie te beschermen.
Daarnaast kan het hebben van wanbetalers de reputatie van het bedrijf negatief beïnvloeden. Bij bijvoorbeeld negatieve uitingen op social media kunnen potentiële klanten gaan twijfelen of je onderneming wel betrouwbaar is. Ook kunnen potentiële investeerders besluiten om niet of minder te investeren.
Het bepalen van een geschikte betalingstermijn
Je stelt een betalingstermijn vast door een uiterlijke vervaldatum op de factuur te zetten. Dit is de datum waarop de factuur uiterlijk betaald moet zijn. Nog te vaak geven ondernemers op de factuur aan dat de betaling 'binnen 30 dagen' moet plaatsvinden, echter is deze communicatie niet waterdicht en kan er verwarring over de datum ontstaan. Zet dus een concrete datum op de factuur.
Houd bij het kiezen van een betalingstermijn onder andere rekening met de wet, je eigen voorkeuren en de voorkeuren van de klant. Zo kun je bij grotere bedragen kiezen voor een iets langere betaaltermijn van 30 dagen, en bij kleinere bedragen voor een betaaltermijn van maximaal 14 dagen. Houd er rekening mee dat een lange betaaltermijn wel als effect heeft dat klanten de factuur vergeten.
Bovendien stelt het je in staat om snel in te grijpen bij eventuele vertragingen of geschillen, waardoor de kans op onbetaalde facturen wordt verminderd. Door op tijd te factureren, behoud je niet alleen een gezonde cashflow, maar versterk je ook je zakelijke relaties en laat je zien dat je waarde hecht aan betrouwbaarheid en efficiëntie.
Ook interessant:
We begrijpen dat het veel tijd en moeite kost om als ondernemer klanten te werven, opdrachten uit te voeren, boekhouding bij te houden en dan ook nog eens achter wanbetalers aan te moeten gaan. Laat staan op zoek gaan naar een geschikte boekhouder bij je in de regio... De boekhouders in ons netwerk ondersteunen je graag bij de financiële administratie, zodat je je kunt focussen op de kern van je onderneming.
Je start een aanvraag simpelweg via het formulier hieronder, dan gaan we binnen ons netwerk op zoek naar de beste match voor je! Onze service is gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer, zonder addertje onder het gras. Ga in gesprek met verschillende boekhouders en beslis zelf of je een samenwerking wilt starten.
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.