Vind uw boekhouder voor
Vastgoed

Boekhouder voor vastgoed

Het zijn drukke tijden voor ondernemers in de vastgoedsector. Als vastgoedondernemer bent u continu bezig om optimaal van fiscale voordelen te kunnen genieten. In het vastgoed krijgt u bovendien veel te maken met financiële ingewikkelde zaken. Zo zullen balansen van jaarrekeningen verschillen afhankelijk van de vastgoedbelegging en zijn veranderingen in de omgeving ook van invloed op de vastgoedwaarde, waardoor boekhouding opnieuw wijzigt. Hieronder gaan we er verder op in waarom een vastgoed boekhouder nemen belangrijk is en hoe wij u hiermee kunnen helpen.

Boekhouders met ervaring in de vastgoedsector

Boekhouders verschillen sterk in service en kwaliteit. In ons landelijk netwerk zijn alleen de beste boekhouders toegelaten met jarenlange ervaring in hun vak. Daarnaast hebben we boekhouders beschikbaar die gespecialiseerd zijn in verschillende sectoren. U vindt eenvoudig een boekhouder die veel ervaring heeft in de vastgoedsector. Een expert die weet waar u het over heeft werkt wel zo prettig, huur daarom een boekhouder voor de makelaardij en vastgoed bij Boekhouders.nl om zeker te zijn van de juiste kwaliteit en service.

Belang van goede boekhouding in vastgoed en makelaardij

Onze boekhouders die actief zijn in het vastgoed weten precies waar u op moet letten bij het ondernemen als zzp’er. Uw boekhouder adviseert aan welke regels u moet voldoen, welke ondernemersregelingen er voor u gelden en welke belangrijke aandachtspunten er zijn voor ondernemers in de vastgoedsector. Op deze manier kan uw boekhouder u vooruit helpen met de juiste adviezen en inzichten. Als de boekhouder kansen ziet of als er nieuwe regelgevingen zijn die van invloed kunnen zijn op uw vastgoedonderneming, dan zal de boekhouder proactief contact met u opnemen daarover. Bent u al een tijdje als makelaar aan het werk? Laat dan eens uw financiële zaken controleren door één van onze professionele boekhouders. Wellicht ziet u gunstige aftrekposten of unieke potenties over het hoofd.

Starten als makelaar

Binnen de vastgoedsector zijn veel zelfstandig ondernemers actief. Overweegt u ook om aan de slag te gaan als makelaar? Het enige wat u hoeft te doen is zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en het aanvragen van een fiscaal nummer bij de Belastingdienst. Vervolgens heeft u een vastgoedonderneming. In het begin van uw carrière werkt u waarschijnlijk veel vanuit huis. Naarmate u meer klanten ontvangt kunt u overgaan naar een professioneel kantoor waar u klanten ontvangt en personeel aanneemt. De eerste kosten voor het oprichten van uw eigen makelaardij zijn dus niet erg hoog. Het is belangrijk dat u continu bereikbaar bent, denk dus ook na over het gebruik van een zakelijke mobiel. 

Tot slot komt er natuurlijk een hoop administratie en belasting kijken waar u vroeger niet of nauwelijks mee bezig was. U kunt ervoor kiezen om dit zelf te regelen, of door dit uit te besteden aan een professionele boekhouder of accountant bij u in de buurt. Door het uitbesteden van het vastgoed boekhouding houdt u meer tijd over voor het ondernemen, voor het helpen van klanten aan de juiste hypotheekverstrekking, het bijwonen van huisinspecties en ga zo maar door. Vraag gratis en vrijblijvend 3 offertes aan van vastgoed boekhouders bij u in de buurt.

Btw-aangifte doen als makelaar

Het beleggen in vastgoed is populairder dan ooit. Sommigen kopen een pand om deze vervolgens te verhuren, anderen kopen een pand letterlijk als belegging (ze willen het pand met winst doorverkopen). Bij de aan- of verkoop van een bedrijfspand speelt btw een grote rol. Als u een ondernemer voor de Belastingdienst bent (btw-ondernemer) dan is de verkoop van een onroerende zaak voor de btw vrijgesteld. 

Er zijn wel uitzonderingen op de regel. Gaat het bijvoorbeeld om een nieuw pand (max. 9 jaar oud) of een oud pand? En hoe zit het met vrijgestelde levering? De levering van een nieuw gebouw is altijd belast met btw. Moet u opteren voor de btw of doet u dit samen met de koper/verkoper? Dit laatste kan voordelig zijn, omdat er bij een vrijgestelde verkoop de mogelijkheid is dat de in aftrek gebrachte btw aan de Belastingdienst voor een deel moet worden terugbetaald. Dit kan van invloed zijn op de uiteindelijke verkoopprijs. 

Btw bij beleggingsvastgoed

Er kan daarnaast sprake zijn van een onbelaste transactie voor de btw. Dit is alleen het geval als er een object wordt verkocht in verhuurde staat. De verhuurovereenkomsten vormen dan samen met het gebouw een ‘algemeenheid van goederen’. Levering van een algemeenheid kan onder bepaalde voorwaarden onbelast van btw plaatsvinden. De koper neemt dan de positie van de verkoper over voor de btw. 

Vastgoed in een BV aankopen

Voor sommige vastgoedondernemers is het voordeliger om het vastgoed onder te brengen in een besloten vennootschap. Als vastgoed wordt ondergebracht in een BV, dan gelden er andere belastingtarieven. Over de huurinkomsten wordt belasting geheven, waardoor de belastingtarieven hoger komen te liggen. Waarom dan kiezen voor vastgoed in een BV? Het voordeel van het vastgoed-BV is dat de belasting wordt geheven op het werkelijke rendement van uw vermogen in plaats van over een vast percentage van uw vermogen (zoals in box 3 bij privé beleggen). 

Wanneer kiest u voor beleggen in vastgoed via een BV?

Als u activiteiten uitvoert die mogelijk leiden tot ‘meer dan normaal vermogensbeheer’ adviseren wij om deze activiteiten in een BV te stoppen. Zo voorkomt u dat de Belastingdienst een box 1-heffing toepast. Als de verhuurinkomsten of beleggingsinkomsten in box 1 terechtkomen is het vrijwel altijd interessanter om het vastgoed in een aparte vennootschap onder te brengen.

Aftrekkosten bij vastgoed via BV

Als u ervoor kiest om belegging onder te brengen bij een besloten vennootschap dan zijn er veel meer aftrekmogelijkheden mogelijk. In tegenstelling tot box 3 moeten alle aftrekbare kosten hun oorzaak vinden in de onderneming. Dit betekent dus dat kosten die nodig zijn voor het beheer van vastgoed aftrekbaar zijn, waaronder ook verbouwingskosten van een pand. 

Aan- of verkoop van bedrijfspand: overdrachtsbelasting

Als u een bestaand vastgoed koopt, dan moet u daar overdrachtsbelasting over betalen. In 2021 zijn er een aantal veranderingen doorgevoerd rondom de overdrachtsbelasting. Veel kopers krijgen daarom te maken met een ander tarief van deze vastgoedtaks dan in 2020. Vorig jaar betaalde u voor bestaand vastgoed meestal 2% (bij woningen) of 6% (bij bedrijfspanden) aan overdrachtsbelasting. De heffing wordt berekend over de waarde van uw vastgoed. Sinds dit jaar (2021) moet u als koper van bestaand vastgoed 8% overdrachtsbelasting betalen indien u er niet gaat wonen als hoofdverblijf. 

Meer inzicht in bedrijfsvoering

Er zijn continu veel ontwikkelingen aan de gang in de vastgoedsector, waardoor u als ondernemer kritisch dient te kijken naar uw manier van bedrijfsvoering. Een actueel inzicht in de financiële stand van uw onderneming en een duidelijke ondernemersstrategie zijn van belang voor de groei van uw bedrijf. Boekhouders.nl helpt u graag bij het vinden van een geschikte vastgoed boekhouder die uw administratie op een efficiënte manier inricht om tot de juiste inzichten te komen.

Ontzorgen van vastgoedondernemers met professionele boekhouding

De kwaliteitseisen voor jaarrekeningen en jaarlijkse accountantscontroles zijn hoog. De jaarafsluiting moet kloppend zijn, en dat is ieder jaar weer een hele uitdaging. Het is een strak georganiseerd proces dat gepaard gaat met veel deadlines. Wilt u geen deadlines missen voor jaarcontroles en accountantsverklaringen? Onze gekwalificeerde boekhouders helpen u graag!

Begin uw aanvraag (100% vrijblijvend)

Bedrijfsvorm *
Werkzaamheden

Beveiligd met SSL
Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer.