Administratie en belastingaangifte: hoe pak ik dit als ZZP'er het beste aan?

3 minuten leestijd

Belastingaangifte, inkomstenbelasting en omzetbelasting. Elke ondernemer kent het wel. Is het niet voor uzelf dan is het wel voor uw grote vriend de Belastingdienst. Ontkomen doet u er als ZZP’er niet aan, maar u kunt het wel zo slim mogelijk aanpakken.

Welke belastingregels voor ZZP'ers zijn er?

Bent u een zzp'er? Dan zult u inkomstenbelasting moeten betalen. Hoeveel inkomstenbelasting u precies betaalt hangt van verschillende factoren af. Er is wel een soort standaardformule die u kunt aanhouden waarbij u een idee krijgt van de inkomstenbelasting die u gaat betalen. Het uitgangspunt bij deze formule is dat u een eenmanszaak bezit als ZZP'er, dus geen BV.  Zie onderstaande tabel.

    
Winst Inkomstenbelasting %
10.000 euro 150 euro 1,5%
20.000 euro 650 euro 3,25%
30.000 euro 1.800 euro 6%
40.000 euro 5.700 euro 14,25%
50.000 euro 10.000 euro 20%
75.000 euro 21.000 euro 28%
100.000 euro 31.0000 euro 31%

Hoeveel u daadwerkelijk zult betalen hangt ook samen met andere factoren zoals heffingskortingen, aftrekposten en uw winst. Hierdoor kunnen de kosten afwijken van de prijzen in de bovenstaande tabel. Lees hier meer over fiscale verplichtingen en aftrekposten voor eenmanszaken/ZZP'ers

Uw administratie vormt de basis

De administratie vormt de basis van je belastingaangiften. Indien je administratie niet volledig is, niet binnen een redelijk termijn te controleren is of als je hem niet lang genoeg hebt bewaard kan dat flinke boetes van de Belastingdienst tot gevolg hebben. Daarnaast geeft het een overzichtelijk inzicht hoe je bedrijf er op dit moment voorstaat.

 De hoofdvraag bij administraties van ZZP’ers is vaak: “Wil ik het zelf doen of besteed ik het liever uit?” Beide vormen hebben voordelen, maar zeker ook nadelen. In deze blog worden de voordelen en nadelen op een rijtje gezet.

Administratie zelf doen?

Het grootste voordeel van de administratie zelf doen is het feit dat de administratie zelf doen geen geld kost, los van de werkuren die je erin steekt. Dit is dan gelijk ook weer het grootste nadeel. Een administratie bijhouden kost veel tijd. Daarnaast kunnen er door gebrek aan kennis fouten gemaakt worden waardoor de boekhouding al snel een rommeltje wordt. Tevens is de kans aanwezig dat je als onervaren boekhouder verschillende fiscale aftrekposten over het hoofd ziet waardoor je uiteindelijk te veel betaalt. 

Vanuit onze expertise is het zelf voeren van de administratie aan te raden als er minder dan €7500,- omzet per jaar gedraaid wordt. Hoe groter het bedrijf, des te meer administratie en hoe meer tijd erin geïnvesteerd moet worden.

De administratie uitbesteden heeft daarnaast ook een aantal voordelen:
- Je kunt je richten op je corebusiness en hoeft niet meer om te kijken naar de financiële administratie; 
- Zeker van fiscale voordelen en een 100% kloppende administratie. 

Een nadeel van uitbesteden is het gegeven dat een boekhouder geld kost. Echter verdient een boekhouder zichzelf terug doordat je zelf tijd kunt besparen:
- Je hoeft minder tijd te investeren in de boekhouding en veranderingen in belastingregels;
- Je hoeft zelf geen jaar- en kwartaal overzichten en aangiftes meer te maken;
- Een boekhouder werkt veel sneller en efficiënter dan jezelf;
- Je verdient meer aan klanten en productverbetering dan de kosten die je bespaart aan een accountant.

Kosten boekhouder

De kosten voor een boekhouder verschillen heel erg. Aan de hand van de werkzaamheden die de boekhouder moet verrichten maakt hij/zij veelal een vaste prijs. De gemiddelde kosten voor een boekhouder voor ZZP’ers ligt tussen de €600 en €1600 euro per jaar. 

Bent u zelf aan het twijfelen over uw administratie? Vraag hieronder vrijblijvend drie offertes van verschillende boekhouders aan en kijk of het uitbesteden van de administratie iets voor u is! 👇

Begin uw aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
130 beoordelingen

Bedrijfsvorm *
Werkzaamheden

Beveiligd met SSL
Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer.