Ben je onlangs gestart als zzp’er en van plan om de eerste offerte de deur uit te sturen? Een eerste offerte opstellen kan best lastig zijn. De offerte moet er tiptop in orde uitzien, want de uitstraling en inhoud van de offerte kan een potentiële klant doen overtuigen of juist laten afhaken. In dit artikel bespreken we waar een goede offerte aan moet voldoen en laten we een voorbeeld zien van hoe een goede offerte uitziet.
Op deze pagina:
In de offerte leg je vast welke werkzaamheden je gaat verrichten, wat de planning hiervan is en welke gezamenlijke afspraken worden gemaakt. Door een offerte duidelijk en compleet op te stellen voorkom je dat er later onduidelijkheid bestaat.
Waarom is het belangrijk om een goede offerte te maken?
Met een goede offerte geef je de klant vertrouwen in je diensten en expertise en kun je de klant ervan overtuigen voor je te kiezen in plaats van voor de concurrent. Bovendien kun je met een offerte eventuele misverstanden voorkomen en meer duidelijkheid geven aan de klant.
Wat moet er in een goede offerte staan?
Een goede offerte bevat in ieder geval deze onderdelen:
Hoe bepaal ik de prijs voor mijn diensten of producten?
Je kunt de prijs bepalen op basis van je eigen kosten, zoals de uren die je maakt. Vaak kiezen zzp'er ervoor om een uurtarief te hanteren. Daarnaast kun je materiaalkosten en eventuele andere kosten zoals verzekeringen of belastingen in rekening brengen. Onze tip is om goed te vergelijken met de concurrent, wat vragen zij voor vergelijkbare diensten of producten?
Hoe maak ik mijn offerte overtuigend?
Je kunt je offerte overtuigender maken door deze te personaliseren voor de betreffende klant. Ga bijvoorbeeld in op de specifieke wensen en behoeften van de klant. Daarnaast kun je een review-rating toevoegen op je offerte om de tevredenheid van je klanten te benadrukken.
Hoe lang moet mijn offerte geldig zijn?
Het is gebruikelijk om een geldigheidsduur van de offerte aan te geven, bijvoorbeeld 30 dagen. Houd er wel rekening mee dat je in de drukke periodes misschien minder snel een offerte kunt opstellen dan verwacht. In dat geval moet de geldigheidsduur worden aangepast.
Hoe stuur ik mijn offerte op?
De meest voorkomende optie is om de offerte per e-mail te versturen of eventueel per post.
Wellicht ook interessant:
Start eenvoudig je aanvraag via onderstaand formulier, geef aan welke werkzaamheden je zou willen uitbesteden aan een boekhouder en wij regelen de rest. Na je aanvraag nemen we kort telefonisch contact met je op zodat we je met de beste boekhouder in ons netwerk kunnen matchen.
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.