Als ondernemer komt er veel op je af, vooral als het gaat om financiën. Het is belangrijk om aan de wettelijke verplichtingen van administratie en boekhouding te voldoen. Hoewel de termen 'administratie' en 'boekhouding' vaak door elkaar worden gebruikt, zijn er toch echt een aantal verschillen tussen de twee.
In deze blog gaan we in op wat de verschillen zijn en waarom het bijhouden van administratie en boekhouding belangrijk is voor het succes van je onderneming.
Op deze pagina:
Daarnaast verschilt boekhouding met administratie omdat boekhouden specifieker verwijst naar het analyseren, classificeren, interpreteren en samenvatten van de financiële gegevens die zijn vastgelegd in de administratie. Boekhouding is dus meer analyserend en administratie is vooral het verzamelen van gegevens.
Door middel van boekhouding kunnen bedrijven inzicht krijgen in hun financiële situatie, winst en verlies, en de naleving van fiscale verplichtingen. Het wordt vaak dagelijks bijgewerkt en volgt een chronologische volgorde om een nauwkeurige en overzichtelijke weergave van de financiële transacties te bieden. Naast inzicht verkrijgen in de financiële gezondheid van je onderneming, helpt het ook om beter strategische beslissingen te kunnen nemen op basis van deze informatie.
Daarnaast ligt bij boekhouding de focus vooral op het analyseren en interpreteren van de verzamelde gegevens om een duidelijk beeld te krijgen van de financiële situatie van de onderneming. Bij administratie gaat het ook om niet-financiële gegevens zoals organisatorische en documentaire taken.
Ook interessant:
Je kunt eenvoudig starten door het invullen van het formulier hieronder, waarna we telefonisch contact met je opnemen om je wensen kort te bespreken. Bij Boekhouders.nl streven we ernaar om je te koppelen aan een geschikte boekhouder die perfect aansluit bij je specifieke behoeften en voorkeuren.
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.