Een goede administratie helpt u niet alleen beter op weg in uw geldzaken, maar helpt ook om financiële problemen te voorkomen. Het is wettelijk verplicht om als ondernemer de boekhouding te bewaren. Wat u moet bewaren en hoe lang u dit moet bewaren, verschilt per type administratie. Vraagt u zich ook wel eens af wat de beste manier is om uw administratie te bewaren? En bent u benieuwd hoe lang u de administratie van uw bedrijf moet bewaren? Lees dan snel verder. We gaan in dit artikel verder in op de fiscale bewaarplicht van administratie voor ondernemers.
Op deze pagina:
Soort administratieve gegevens | Hoe lang bewaren? |
---|---|
Basisgegevens | 7 jaar |
Gegevens over onroerende zaken | 10 jaar |
Gegevens éénloketsysteem | 10 jaar |
Overige gegevens | 7 jaar (korter tenzij er afspraken met de Belastingdienst over zijn gemaakt) |
Welk jaar kan de administratie weg? Een voorbeeld
Als u de kalenderjaren volgt, betekent dit dat u na 31 december 2021 uw administratie over 2014 en eerdere jaren niet meer hoeft te bewaren. Het gaat hier om fiscale bewaartermijnen, maar er kunnen ook andere redenen zijn waarvoor weer een andere bewaartermijn geldt.
Boekhouden in de cloud
De meeste ondernemers kiezen ervoor om digitaal te boekhouden via een online boekhoudprogramma. Hiermee wordt alle administratie automatisch in de cloud / online opgeslagen en zijn de gegevens beschermd tegen bijvoorbeeld diefstal. Ook handig: meestal kunt u uw zakelijke rekening koppelen met een online boekhoudpakket.
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer.