Een goede administratie helpt je niet alleen beter op weg in je geldzaken, maar helpt ook om financiële problemen te voorkomen. Het is wettelijk verplicht om als ondernemer de boekhouding te bewaren. Wat je moet bewaren en hoe lang je dit moet bewaren, verschilt per type administratie. Vraag je je ook wel eens af wat de beste manier is om uw administratie te bewaren? En ben je benieuwd hoe lang je de administratie nu écht moet bewaren? Lees dan snel verder. We gaan in dit artikel verder in op de fiscale bewaarplicht van administratie voor ondernemers.
Op deze pagina:
Soort administratieve gegevens | Hoe lang bewaren? |
---|---|
Basisgegevens | 7 jaar |
Gegevens over onroerende zaken | 10 jaar |
Gegevens éénloketsysteem | 10 jaar |
Overige gegevens | 7 jaar (korter tenzij er afspraken met de Belastingdienst over zijn gemaakt) |
Welk jaar kan de administratie weg? Een voorbeeld
Als je de kalenderjaren volgt, betekent dit dat je na 31 december 2021 je administratie over 2014 en eerdere jaren niet meer hoeft te bewaren. Het gaat hier om fiscale bewaartermijnen, maar er kunnen ook andere redenen zijn waarvoor weer een andere bewaartermijn geldt.
Boekhouden in de cloud
De meeste ondernemers kiezen ervoor om digitaal te boekhouden via een online boekhoudprogramma. Hiermee wordt alle administratie automatisch in de cloud / online opgeslagen en zijn de gegevens beschermd tegen bijvoorbeeld diefstal. Ook handig: meestal kun je je zakelijke rekening koppelen met een online boekhoudpakket.
Vul ons aanvraagformulier in en wij gaan direct voor je aan de slag.