Er is een groeiende behoefte aan externe kantoren die de administratie en boekhouding van kleine bedrijven en zzp'ers op zich nemen. Niet iedere zzp'er heeft de tijd om zich met tijdrovende zaken bezig te houden zoals het inboeken van de facturen of het voeren van de bedrijfsadministratie. Het is voor zzp'ers en kleine bedrijven prettig om deze taken uit te besteden aan een administratiekantoor. Een eigen administratiekantoor of eenmanszaak beginnen? Hieronder beschrijven we de stappen die je doorloopt bij het starten van een administratiekantoor.
We lichten de stappen hieronder één voor één toe.
Een essentieel aspect in het businessplan is de concurrentenanalyse. Hierin licht je de sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen toe met betrekking tot de concurrenten in je omgeving. Belangrijk hierbij is dat je een marketingstrategie opstelt waardoor jouw toegevoegde waarde transparant is. Tenslotte is het belangrijk om een financieel plan toe te voegen waarin je de financiering van je administratiekantoor onderbouwt.
Indien je starter bent is het voor de hand liggend dat je voor een eenmanszaak of vennootschap onder firma kiest. Aan de ene kant zorgt dit ervoor dat je wel privé aansprakelijk gesteld kunt worden voor eventuele schulden, aan de andere kant zorgt dit voor meerdere belastingvoordelen zoals de startersaftrek, etc.
Tenslotte is het belangrijk voor je marketingstrategie en naamsbekendheid om een herkenbare naam te kiezen voor jouw administratiekantoor. Dit kun je doorgeven tijdens de afspraak bij de Kamer van Koophandel. De afspraak plan je online in via de website van de Kamer van Koophandel. Na het inschrijven van je onderneming wordt er automatisch een btw-nummer aan je onderneming gekoppeld.
Vervolgens moet je de administratie goed inrichten, waarbij het verplicht is vanuit de overheid om minimaal 7 jaar de administratie te behouden. Om de opslag te verkleinen is het aan te raden om gebruik te maken van een digitaal boekhoudsysteem waarin de geschiedenis wordt opgeslagen.
Het voeren van marketing kan tijdrovend en kosten inefficiënt zijn. Je kunt er ook voor kiezen om ons te laten helpen bij het werven van nieuwe klanten. Via ons platform kun je instellingen toevoegen waardoor je geschikte opdrachten krijgt te zien. Je kunt contact opnemen om met een van onze accountmanagers een vrijblijvende demonstratie te doorlopen in ons portaal.
Welke tarieven moet ik als administratiekantoor hanteren?
Hoeveel klanten heeft een administratiekantoor gemiddeld genomen?
Ook interessant:
Plan een gratis consult en ontdek hoogwaardige leads op maat.