Er is een groeiende behoefte aan externe kantoren die de administratie en boekhouding van kleine bedrijven en zzp'ers op zich nemen. Niet iedere zzp'er heeft de tijd om zich met tijdrovende zaken bezig te houden zoals het inboeken van de facturen of het voeren van de bedrijfsadministratie. Het is voor zzp'ers en kleine bedrijven prettig om deze taken uit te besteden aan een administratiekantoor. Een eigen administratiekantoor of eenmanszaak beginnen? Hieronder beschrijven we de stappen die u doorloopt bij het starten van een administratiekantoor.
We lichten de stappen hieronder één voor één toe.
Een essentieel aspect in het businessplan is de concurrentenanalyse. Hierin licht u de sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen toe met betrekking tot de concurrenten in uw omgeving. Belangrijk hierbij is dat u een marketingstrategie opstelt waardoor uw toegevoegde waarde transparant is. Tenslotte is het belangrijk om een financieel plan toe te voegen waarin u de financiering van uw administratiekantoor onderbouwt.
Indien u starter bent is het voor de hand liggend dat u voor een eenmanszaak of vennootschap onder firma kiest. Aan de ene kant zorgt dit ervoor dat u wel privé aansprakelijk gesteld kunt worden voor eventuele schulden, aan de andere kant zorgt dit voor meerdere belastingvoordelen zoals de startersaftrek, etc.
Tenslotte is het belangrijk voor uw marketingstrategie en naamsbekendheid om een herkenbare naam te kiezen voor uw administratiekantoor. Dit kunt u doorgeven tijdens de afspraak bij de Kamer van Koophandel. De afspraak plant u online in via de website van de Kamer van Koophandel. Na het inschrijven van uw onderneming wordt er automatisch een btw-nummer aan uw onderneming gekoppeld.
Vervolgens moet u de administratie goed inrichten, waarbij het verplicht is vanuit de overheid om minimaal 7 jaar de administratie te behouden. Om de opslag te verkleinen is het aan te raden om gebruik te maken van een digitaal boekhoudsysteem waarin de geschiedenis wordt opgeslagen.
- Exact Online;
- Unit 4;
- Twinfield;
- Yuki;
- E-boekhouden.nl;
- SnelStart;
- Rompslomp.
Het voeren van marketing kan tijdrovend en kosten inefficiënt zijn. U kunt er ook voor kiezen om ons te laten helpen bij het werven van nieuwe klanten. Via ons platform kunt u instellingen toevoegen waardoor u geschikte opdrachten krijgt te zien. U kunt contact opnemen om met een van onze accountmanagers een vrijblijvende demonstratie te doorlopen in ons portaal.
Welke tarieven moet ik als administratiekantoor hanteren?
Hoeveel klanten heeft een administratiekantoor gemiddeld genomen?
Ook interessant:
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer.