Een administratiekantoor beginnen in 2024? Dit is je checklist

4 minuten leestijd
Laatst bijgewerkt op 25-01-2024

Er is een groeiende behoefte aan externe kantoren die de administratie en boekhouding van kleine bedrijven en zzp'ers op zich nemen. Niet iedere zzp'er heeft de tijd om zich met tijdrovende zaken bezig te houden zoals het inboeken van de facturen of het voeren van de bedrijfsadministratie. Het is voor zzp'ers en kleine bedrijven prettig om deze taken uit te besteden aan een administratiekantoor. Een eigen administratiekantoor of eenmanszaak beginnen? Hieronder beschrijven we de stappen die je doorloopt bij het starten van een administratiekantoor.

Wat doet een administratiekantoor?

Een administratiekantoor heeft als voornaamste taak het verwerken en controleren van de financiële administratie van een bedrijf. Deze kantoren variëren in omvang, van kleine ondernemingen met één persoon tot grote bedrijven met honderden medewerkers. Naast het beheren van de boekhouding kunnen administratiekantoren vaak ook aanvullende diensten aanbieden, zoals belastingadvies, loonadministratie en rapportage. Ze zijn essentiële partners voor bedrijven die hun financiën op orde willen hebben en zich willen richten op hun kernactiviteiten.

Dit zijn de stappen die je doorloopt bij het starten van een eigen administratiekantoor:

  1. Vertaal je plannen in een business plan;
  2. Beslis je rechtsvorm;
  3. Inrichten van verzekeringen en administratie;
  4. Werkwijze beslissen;
  5. Klanten bereiken.
  6. Veelgestelde vragen administratiekantoor starten (FAQ)

We lichten de stappen hieronder één voor één toe.

Stap 1: Vertaal je plannen in een businessplan

Om als ondernemer aan de slag te gaan is het aan te raden om een businessplan op te stellen waarin de plannen, intenties, missie, visie en strategie worden toegelicht. Dit draagt bij aan de helderheid van je plannen met het oprichten van je administratiekantoor.

Een essentieel aspect in het businessplan is de concurrentenanalyse. Hierin licht je de sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen toe met betrekking tot de concurrenten in je omgeving. Belangrijk hierbij is dat je een marketingstrategie opstelt waardoor jouw toegevoegde waarde transparant is. Tenslotte is het belangrijk om een financieel plan toe te voegen waarin je de financiering van je administratiekantoor onderbouwt. 



businessplan opstellen

Stap 2: Beslis je rechtsvorm

De ondernemingsvorm bepaalt of je privé aansprakelijk wordt gesteld voor eventuele schulden die voortvloeien uit de onderneming. Hieronder sommen wij een aantal rechtsvorm zonder privéaansprakelijkheid voor je op:

  • Besloten vennootschap (B.V.);
  • Naamloze vennootschap (N.V.);
  • Coöperatie;
  • Stichting.

Indien je starter bent is het voor de hand liggend dat je voor een eenmanszaak of vennootschap onder firma kiest. Aan de ene kant zorgt dit ervoor dat je wel privé aansprakelijk gesteld kunt worden voor eventuele schulden, aan de andere kant zorgt dit voor meerdere belastingvoordelen zoals de startersaftrek, etc.

Tenslotte is het belangrijk voor je marketingstrategie en naamsbekendheid om een herkenbare naam te kiezen voor jouw administratiekantoor. Dit kun je doorgeven tijdens de afspraak bij de Kamer van Koophandel. De afspraak plan je online in via de website van de Kamer van Koophandel. Na het inschrijven van je onderneming wordt er automatisch een btw-nummer aan je onderneming gekoppeld.

Stap 3: Het inrichten van verzekeringen en administratie

Als ondernemer is het belangrijk om zelfstandig je verzekeringen en pensioenopbouw in te richten. Hierbij hoort ook de rechtsbijstandverzekering, de arbeidsongeschiktheidsverzekering, etc. Om duidelijkheid te uiten over je dienstverlening naar je klanten is het essentieel om algemene voorwaarden op te stellen. Hierin kunnen klanten zien waar zij aan verbonden worden zodra gebruik gemaakt wordt van de dienstverlening.

Vervolgens moet je de administratie goed inrichten, waarbij het verplicht is vanuit de overheid om minimaal 7 jaar de administratie te behouden. Om de opslag te verkleinen is het aan te raden om gebruik te maken van een digitaal boekhoudsysteem waarin de geschiedenis wordt opgeslagen.

Stap 4: Werkwijze beslissen

Tegenwoordig is vrijwel alles gedigitaliseerd op het gebied van administratie. De meeste administratiekantoren kiezen ervoor om met een online boekhoudsysteem te werken. Hiermee bespaar je veel tijd en heb je een beter overzicht over de financiën van je klanten. Hieronder sommen wij een aantal boekhoudsystemen voor je op:

  • Exact Online;
  • Unit 4;
  • Twinfield;
  • Yuki;
  • E-boekhouden.nl;
  • SnelStart;
  • Rompslomp.

Stap 5: Bereik je klanten

Zodra je het administratiekantoor hebt opgericht, is het doel om je klantenbestand te vullen. Je kunt klanten bereiken door een gerichte marketingstrategie te handhaven. Hierbij kun je denken aan het ontwerpen van een website, banner of reclames via andere kanalen.

Het voeren van marketing kan tijdrovend en kosten inefficiënt zijn. Je kunt er ook voor kiezen om ons te laten helpen bij het werven van nieuwe klanten. Via ons platform kun je instellingen toevoegen waardoor je geschikte opdrachten krijgt te zien. Je kunt contact opnemen om met een van onze accountmanagers een vrijblijvende demonstratie te doorlopen in ons portaal.


marketing start-up

Veelgestelde vragen administratiekantoor starten (FAQ)

Hieronder benoemen we een aantal veelgestelde vragen waar ondernemers die een administratiekantoor willen oprichten tegenaan lopen.

Waar moet ik bij een administratiekantoor allemaal aan denken?

  • Naast de genoemde stappen in dit artikel, is het belangrijk dat je naast je vak als boekhouder en belastingadviseur er nog een baan als ondernemer bij krijgt. Dit betekent dat je goed moet nadenken over zaken als:
    • Het verdienmodel
    • Website
    • Leads
    • Locatie
    • CRM
    • Boekhoudsoftware

Welke tarieven moet ik als administratiekantoor hanteren?

  • Gemiddeld kost een administratiekantoor tussen de € 40,- en € 75,- exclusief btw. Dit is voornamelijk afhankelijk van het aantal jaren ervaring en de kwaliteit. We adviseren om niet met de laagste tarieven te werken. Als je kantoor daadwerkelijk meerwaarde biedt, dan zijn klanten bereid om hiervoor te betalen. Richt je daarom op de kwaliteit en service, en niet zo zeer op de tarieven.

Hoeveel klanten heeft een administratiekantoor gemiddeld genomen?

  • Er zijn tussen de 3 en 4 duizend accountantskantoren in heel Nederland, waarvan slechts 10% een vergunning heeft om controles uit te mogen voeren. Geautomatiseerde kantoren kunnen zonder problemen circa 50 of meer klanten bedienen. Voor de kleinere eenpitters zal dit aantal een stuk lager liggen, gezien een accountant gemiddeld 7 dagen werk heeft aan alleen al één klant.

Ook interessant:

Hulp nodig bij administratiekantoor beginnen?

Ga je een eigen administratiekantoor beginnen en heb je hulp nodig met de boekhouding? Of heb je al een administratiekantoor en ben je op zoek naar meer klandizie? Wij geven je graag een vrijblijvende demonstratie in ons portaal. Neem vrijblijvend contact met ons op per telefoon +31 (0)432003092 of via mail (info@boekhouders.nl) of vul direct ons aanvraagformulier (vrijblijvend) in hieronder.

Begin mijn aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
130 beoordelingen
Werkzaamheden
Bedrijfsvorm*
Beveiligde verbinding
Klanten vinden voor je kantoor?

Plan een gratis consult en ontdek hoogwaardige leads op maat.