Hoe word je influencer? Ondernemen voor startende influencers

4 minuten leestijd

Geld verdienen als influencer op YouTube, Instagram of TikTok klinkt voor veel mensen als een droombaan. Sinds de komst van het platform TikTok is het aantal influencers nog verder gestegen. Het worden van een influencer start vaak met een passie voor een bepaald iets; bijvoorbeeld reizen of koken. Tegenwoordig zijn er steeds meer ‘business influencers’; zij inspireren mensen over onderwerpen als ondernemen en financiën. Toch vergt ‘influencing’ professionalisme en een grote toewijding en is het niet altijd rozengeur en maneschijn. Een influencer is eigenlijk tegelijkertijd een ondernemer. Dit betekent dat influencers ook te maken krijgen met urenadministratie, btw-aangifte doen, boekhouding en nog meer financiële zaken. In dit artikel bespreken we wat influencers zijn, waarom veel mensen overwegen om influencer te worden, en waar influencers op moeten letten bij het starten van hun onderneming.

Wat zijn influencers?

Een influencer is kortgezegd iemand die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen of dienst af te nemen en helpt bij het stimuleren van de merkbekendheid. De naam ‘influencer’ komt van het woord ‘influencen’, met andere woorden beïnvloeden. Deze personen zijn actief op social media (met name op Instagram, TikTok en YouTube) en hebben vaak een grote groep volgers. Ze richten zich meestal op een specifieke niche of sub-niche waardoor ze gericht kunnen adverteren.

Waarom influencer worden?

De rol van influencers is de afgelopen jaren steeds meer gaan groeien. Dit komt doordat social media steeds meer verankerd raakt in het leven van mensen. Er wordt dan ook steeds vaker op een functionele manier gebruik gemaakt van social media, bijvoorbeeld voor het doen van aankopen. E-commerce en social media raken alleen maar verder met elkaar verbonden. Hoe vaak heb je al een shop-advertentie voorbij zien komen op jouw Instagram feed? Bijna 4 op de 5 merken op Instagram werken samen met een influencer.
In 2022 spenderen merken naar verwachting 15 miljard dollar aan influencer marketing.

Dat voorspelt Business Insider Intelligence op basis van cijfers van Mediakix. Er is inmiddels zelfs voor iedere niche en sub-niche wel een influencer te vinden. Kortom, de populariteit van influencers stijgt en steeds meer bedrijven gaan een partnership aan met een influencer. 

Fiscale verplichtingen voor influencers

Als je besluit om als influencer te starten dan ben je een ondernemer en moet je rekening houden met verschillende verplichtingen. We bespreken hieronder hoe je kunt starten als influencer en waar je verder aan moet voldoen.

Inschrijven bij de KvK

Als je officieel een startende influencer wil worden dan moet je je inschrijven bij de KvK. Volgens de definitie van de KvK dien je je in te schrijven op het moment dat je onderneming voldoet aan deze voorwaarden:

  • Je levert goederen en/of diensten;
  • Je verdient hier je geld mee (je ontvangt meer dan een symbolische vergoeding);
  • Je neemt deel aan het economisch verkeer.

Na inschrijving ontvang je een KvK nummer. Dit is een teken aan bedrijven dat je activiteiten als influencer een serieuze business vormen. 

Let op: als minderjarige is er toestemming van de ouders of voogd nodig om te mogen handelen.

Btw-aangifte doen

Als je je hebt ingeschreven bij de KvK dan ontvang je een btw-nummer van de Belastingdienst. Hiermee kun je straks btw terugvragen die je hebt betaald. Als ondernemer van een eenmanszaak moet je rekening houden met verschillende fiscale verplichtingen. Zo moet je btw-aangifte doen voor de omzetbelasting en de inkomstenbelasting. 

Urenadministratie

Daarnaast moet je een juiste urenadministratie bijhouden. Zo heb je een goed overzicht van de tijd die wordt besteed aan alle activiteiten. Het is bovendien verplicht om de uren te registeren als je in aanmerking wilt komen voor fiscale voordelen voor starters, denk aan de startersaftrek of zelfstandigenaftrek. Je moet in dat geval aan de Belastingdienst kunnen aantonen dat je 1225 uur hebt gewerkt aan je onderneming. 

Voor- en nadelen van influencer zijn

Het zijn van een influencer brengt verschillende voordelen met zich mee, zoals het krijgen van een grote hoeveelheid gratis spullen. Een ander voordeel is dat influencers vaak worden uitgenodigd voor allerlei leuke reisjes naar het buitenland. Een nadeel van het leven als influencer is dat het ontzettend lastig is om door te breken. Er zijn tegenwoordig duizenden mensen die proberen door te breken op social media. Daarnaast is bekend worden als influencer voor sommigen ook tegelijkertijd een nadeel, omdat mensen je herkennen en privacy voor een groot deel wegvalt.

Hulp nodig bij jouw influencer start-up?

Bij het opstarten van een onderneming en de doorgroei hiervan is het belangrijk dat alle fiscale verplichtingen op de juiste manier worden nageleefd. Blijf op de hoogte van de laatste fiscale regelingen en laat de belastingaangiftes en administratie uitbesteden aan één van onze ervaren boekhouders of accountants. Vul gratis en vrijblijvend het aanvraagformulier hieronder in. 👇

Vragen over onze service? Neem gratis contact met ons op via:
Tel: +31 (0)432003092
Mail: info@boekhouders.nl

We zijn bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 17:00.

Begin uw aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
130 beoordelingen

Bedrijfsvorm *
Werkzaamheden

Beveiligd met SSL
Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer.