2. Kies een geschikte rechtsvorm
Bij de inschrijving in het Handelsregister moet u een juridiche vorm voor uw onderneming opgeven, oftewel een rechtsvorm. Een rechtsvorm beslist onder andere of u de onderneming alleen of met anderen runt en of u aansprakelijk wordt gesteld bij eventuele schulden van het bedrijf. In Nederland bestaan de volgende rechtsvormen: eenmanszaak, BV, NV, VOF, CV, maatschap, vereniging, stichting en coöperatie.
Kies een rechtsvorm die past bij uw situatie, overleg samen met uw boekhouder wat voor u de beste optie is om zoveel mogelijk
belastingvoordeel te kunnen behalen.
3. Controleer of u de UBO’s moet inschrijven
Nadat u uw rechtsvorm heeft gekozen, moet u alle belanghebbenden (UBO’s) inschrijven. UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner. Dit is iemand die de uiteindelijke eigenaar is, of zeggenschap heeft over een organisatie. Dit kunnen ook meerdere mensen zijn (UBO’s). Mensen die hieronder vallen hebben meer dan 25% van de aandelen in een bv. Controleer altijd goed of u voor uw rechtsvorm de UBO’s moet inschrijven.
4. Maak een afspraak bij de KvK
Vervolgens gaat u een afspraak bij de KvK maken om uw onderneming definitief in te schrijven. Het maken van een afspraak gebeurt volledig online via het inschrijfformulier op de website. Vul het formulier zo uitgebreid mogelijk in, dan verloopt de inschrijving bij de KvK op locatie zelf een stuk sneller.
Wat moet ik meenemen naar de KvK?
Nadat u bovenstaande stappen heeft doorlopen, moet u de volgende zaken meenemen naar de KvK: bedrijfsnaam, keuze rechtsvorm, legitimatiebewijs (ID of paspoort) en uw pinpas of creditcard waarmee u de eenmalige kosten kunt betalen van € 51,30.
Doorloop daarna de volgende stappen:
5. Huurovereenkomst of koopovereenkomst meenemen
Ook belangrijk is om de huur- of koopovereenkomst mee te nemen. Dit geldt natuurlijk alleen als u gevestigd bent in een bedrijfspand. Heeft u meerdere vestigingen? Neem dan alle overeenkomsten mee naar de KvK. Iedere vestiging krijgt namelijk een uniek vestigingsnummer bestaande uit 12 cijfers. Heeft u geen bedrijfspand? Sla dan deze stap over.
6. Zakelijke rekening openen
Het hebben van een
zakelijke rekening is als startende ondernemer ontzettend handig. Hiermee houdt u uw zakelijke inkomsten en uitgaven overzichtelijk en gescheiden. Het is niet verplicht om een zakelijke rekening te openen, maar we adviseren u toch om privé en zakelijke rekeningen gescheiden te houden. Op deze manier is de boekhouding een stuk overzichtelijker en weet u beter wat u uitgeeft, of u kunt investeren of nog moet besparen.
Wat zijn de gevolgen van het niet inschrijven bij de KvK?
Als u een onderneming heeft, maar zich niet inschrijft bij de Kamer van Koophandel (KvK), dan kan dit verschillende gevolgen hebben. Denk aan onder andere:
- Zaken doen met andere bedrijven wordt lastig
- Het verkrijgen van een lening zal moeilijk gaan
- Hetzelfde geldt voor het openen van een zakelijke rekening
- Het kan leiden tot boetes van de Belastingdienst
- Of zelfs tot strafrechtelijke vervolging.
Kortom, bedrijven, banken en financiers willen vaak eerst controleren of het bedrijf is ingeschreven bij de KvK. Het is dus wel aan te raden om uw onderneming in te schrijven bij de KvK als u van plan bent om zakelijk te handelen.
7. Belang van goede boekhouding voor starters
Een boekhouder brengt u een hoop rust en gemak. Het levert niet alleen rust in het bedrijf, maar ook in uw hoofd. U hoeft niet meer na te denken over de stapels bonnetjes en facturen. Door uw boekhouding uit te besteden aan een ervaren boekhouder, weet u zeker dat de boekhouding foutloos verloopt. Zo voorkomt u eventuele boetes bij de Belastingdienst. Bovendien attendeert een goede boekhouder u op eventuele fiscale voordelen, die u wellicht nog laat liggen. Zo bespaart u direct een hoop geld.
Ook interessant:
Uitschrijven bij de KvK
Wilt u zich juist uitschrijven bij de KvK? Hiervoor gaat u naar de website van de KvK, vult u uw KvK-nummer in en selecteert u het bedrijf dat u wilt uitschrijven. In het formulier wordt gevraagd vanaf welke datum uw onderneming stopt, dit kan dus ook een datum in het verleden zijn indien u al bent gestopt. De gegevens stuurt u digitaal via DigiD op. Er is een transactie van € 0,01 nodig om uw persoonsgegevens te verifiëren.
Let op: als u zich heeft uitgeschreven bij de KvK, dan heeft dit ook gevolgen voor bijvoorbeeld uw verzekeringen, pensioenfonds, zakelijke bankrekening of andere vergunningen. Informeer bij de KvK waar u op moet letten na de uitschrijving.
Vind een boekhouder in de buurt
Dankzij ons grote landelijke netwerk is er altijd wel een boekhouder bij u in de buurt beschikbaar. Het is belangrijk dat de boekhouder matcht met uw wensen en dat er een persoonlijke klik is. Daarom bieden we een gratis service aan voor ondernemers om boekhouders met elkaar te kunnen vergelijken. Start uw aanvraag door onderstaand formulier in te vullen, dan zullen wij zo snel mogelijk contact met u opnemen om uw aanvraag te bespreken. Vervolgens ontvangt u maximaal drie offertes van boekhouders die passen bij uw wensen en behoeften.