Wilt u zelf boekhouden voor uw eenmanszaak of dit toch liever uitbesteden? Dit is wat veel zzp’ers zich afvragen. Tegenwoordig is het eenvoudig om zelf boekhouding te doen via slimme software en handige apps (Exact Online, Yuki, Unit 4, Twinfield, etc.). Het verwerken van bonnetjes en facturen gaat eenvoudig. Door automatisering van de administratie kunt u kosten besparen en efficiënt te werk gaan. Toch brengt digitaal boekhouden risico’s met zich mee. In dit artikel bespreken we met welke werkzaamheden u te maken krijgt als u zelf gaat boekhouden en gaan we in op de voor- en nadelen van digitaal boekhouden voor uw eenmanszaak.
Op deze pagina:
Kortom, zelf digitaal boekhouding doen kan voor een wat meer ervaren ondernemer praktisch werken, maar brengt verschillende risico’s met zich mee als u weinig tot geen ervaring met administratie en boekhouden heeft. Bent u op zoek naar een professionele financial die u adviseert en waarmee u kunt sparren over uw onderneming? Wij hebben de geschikte partner voor u! Lees ook waar u op moet letten bij het vinden van een goede boekhouder.
Facturen opstellen
Zodra werkzaamheden zijn afgerond of een voorschot in rekening wordt gebracht moet u daarvoor een factuur maken. U gebruikt een sjabloon waarop de bedragen of uren worden ingevuld. U stuurt de factuur vervolgens naar de klant. Vaak hebben ondernemers een boekhouder in dienst die dit uitvoert, maar er zijn ook genoeg online factureringsprogramma’s waarmee u eenvoudig facturen kunt opstellen.
Administratie bijhouden
Om administratie goed bij te blijven houden is het van belang dat u geordend bent en niet zomaar alle bonnetjes en facturen ergens in een lade mikt. Als u niet gestructureerd uw administratie bijhoudt dan raden we aan om de gehele boekhouding uit te besteden aan een professionele boekhouder.
Btw-aangifte doen
Als u een kleine onderneming heeft en weinig facturen verstuurt dan kunt u dit eenvoudig zelf verzorgen. U hoeft alleen te controleren hoeveel btw u heeft ontvangen en hoeveel u heeft betaald. De betaalde btw trekt u af van de ontvangen btw, zo weet u hoeveel omzetbelasting u nog moet betalen of terugkrijgt. Echter, als uw onderneming groeit en u maandelijks of per kwartaal btw-aangifte opstelt, dan is het fijn om een boekhouder in dienst te nemen. Een boekhouder geeft u een seintje als het tijd is om btw-aangifte te doen. Bovendien kan hij of zij controleren of uw btw-aangifte klopt.
Balans en winst- en verliesrekening opstellen
Aan het einde van het jaar stelt u de balans, winst- en verliesrekening op. Uit alle financiële transacties kunt u opmaken hoeveel winst of verlies u hebt gemaakt in het afgelopen jaar.
Jaarrekening opstellen
Een jaarrekening wordt opgesteld aan het einde van het jaar. Dit is echter niet verplicht voor een eenmanszaak, maar wel erg handig om inzicht te hebben en houden in de financiële situatie van uw bedrijf.
Aangifte inkomstenbelasting
De inkomstenbelasting is voor veel zzp’ers iets ingewikkelder. De regels en wetten t.a.v. de inkomstenbelasting veranderen continu. Ieder jaar dient u alle stukken aan te leveren. Profiteer als startende ondernemer van de startersaftrek en zelfstandigenaftrek en vraag indien de omstandigheden ongunstig zijn om de aangifte tijdig af te ronden uitstel aan. Krijgt u de kriebels van de inkomstenbelasting? Dan kunt u dit beter overlaten aan een ervaren boekhouder.
Wat zijn de voordelen van digitaal boekhouden?
Het grootste voordeel van digitaal boekhouden is dat het efficiënter werkt dan traditioneel boekhouden op papier, waardoor u tijd en kosten bespaart. Gegevens worden sneller en makkelijker verwerkt. Bovendien wordt de kans op (menselijke) fouten verkleind, omdat de gegevens niet langer handmatig hoeven te worden ingevoerd.
Welke boekhoudprogramma kan ik gebruiken voor digitaal boekhouden?
Er zijn vanallerlei soorten softwarepakketten beschikbaar voor digitaal boekhouden, zoals Exact, Twinfield en e-Boekhouden. Welk zzp boekhoudprogramma het meest geschikt is voor jouw onderneming hangt af van jouw specifieke wensen en behoeften.
Moet ik als ondernemer zelf mijn boekhouding doen of kan ik het uitbesteden?
Het hangt af van uw eigen kennis en ervaring op het gebied van boekhouden, plus de tijd die u extra heeft om de boekhouding bij te houden wat de beste keuze voor u is. Over het algemeen wordt er wel altijd geadviseerd om een professionele boekhouder of accountant in de arm te nemen, omdat hij of zij u kan adviseren en de boekhouding foutloos en op tijd uitvoert.
Is digitaal boekhouden veilig?
Digitaal boekhouden is over het algemeen veilig, mits u gebruik maakt van betrouwbare software en de juiste beveiligingsmaatregelen treft. Zo is het belangrijk om sterke wachtwoorden te gebruiken en om regelmatig een back-up te maken van uw gegevens.
Moet ik mijn facturen en bonnetjes bewaren als ik digitaal boekhoud?
U bent verplicht om facturen en bonnetjes minimaal zeven jaar te bewaren. Dit geldt zowel voor digitale als papieren versies.
Kan ik met digitaal boekhouden ook mijn belastingaangifte doen?
Met behulp van de juiste software kunt u zelf de belastingaangifte doen. Dit bespaart u een hoop tijd en zorgt voor minder fouten.
Kan ik met digitaal boekhouden ook mijn voorraadbeheer bijhouden?
Ja, veel softwarepakketten bieden ook mogelijkheden voor voorraadbeheer. Dit kan handig zijn als u bijvoorbeeld een webshop heeft en de voorraad bij wilt houden.
Kan ik mijn digitale boekhouding delen met mijn boekhouder of accountant?
De meeste softwarepakketten bieden de mogelijkheid om de digitale boekhouding te delen met uw boekhouder of accountant. Zo kunnen zij meekijken en u beter adviseren over bijvoorbeeld belastingaangiftes en jaarrekeningen.
Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer.