Financieel plan maken voor starters: waarom belangrijk en hoe doe ik dit?

7 minuten leestijd
Laatst bijgewerkt op 18-04-2024

Ben je van plan om een bedrijf op te richten en wil je graag weten of je ondernemingsplan financieel haalbaar is? Dan is het belangrijk om een financieel plan op te stellen. Het financiële plan is één van de belangrijkste onderdelen van je bedrijfsplan. In dit artikel bespreken we wat een financieel plan is, waarom een financieel plan zo belangrijk is, waar deze uit bestaat én hoe je deze opstelt.

Op deze pagina:

Wat is een financieel plan of financieringsplan?

Een financieel plan, ook wel financieringsplan genoemd, is je bedrijfsidee uitgewerkt in cijfers. Het is een vast onderdeel van een ondernemingsplan. In het financieel plan geef je aan hoe je je investeringen gaat financieren. Via dit plan krijg je, en een potentiële investeerder, meer inzicht in de investeringen, uitgaven en de verwachte inkomsten. Als je een bedrijf opstart, zijn er namelijk verschillende investeringen nodig, denk aan transportmiddelen, voorraad of onroerend goed. Door dit allemaal overzichtelijk op papier te zetten kunnen er verwachtingen worden geschept van de haalbaarheid van je onderneming.

Het belang van een financieel plan

Met een financieel plan kun je de financiering van je plannen voorbereiden. Hiermee word je in principe gedwongen om eens goed na te denken over je ideeën en dit zo duidelijk mogelijk op papier te zetten. Hiermee ontdek je of je plannen financieel haalbaar zijn en/of er wel markt is voor je product of dienst. 

Een sterk financieel plan vergroot bovendien je kansen om financiers ervan te overtuigen om in je bedrijf te investeren. Per jaar vragen ongeveer tussen de 80.000 en 100.000 ondernemers een financiering aan. Toch wordt er een groot deel van deze aanvragen (bij MKB’ers circa 34%) afgekeurd. Dat komt doordat investeerders te veel risico’s in de business zien of omdat zij simpelweg weinig interesse hebben in je idee. Door een goed uitgewerkt financieringsplan op te stellen kun je het verschil maken en een investeerder overtuigen van je ambitieuze plannen.



Financieel plan

Waar let een financier op bij je financieel plan?

Waar de meeste financiers op letten is wie je bent als ondernemer. Daarnaast kijken ze naar de onderbouwing van je plannen. Zorg dus dat je een heldere en pakkende presentatie hebt. Een bank of financier houdt rekening met onderstaande zaken:

  • Wat voor type ondernemer ben je? 
    • Heb je bijvoorbeeld al ervaring opgedaan of bezit u de juiste ondernemerskwaliteiten?
    • Heb je een goed netwerk om op voort te bouwen?
    • Heb je een zakelijke website?
    • Laat je de administratie uitbesteden, zodat je zeker weet dat dit goed wordt gedaan?
  • Wat voor type onderneming heb je? 
    • Wat zijn de sterke en wat zijn de minder sterke kanten van je bedrijf?
    • Hoe onderscheidend is je product of dienst? Is er veel concurrentie?
    • Sluit je onderneming aan bij toekomstige ontwikkelingen in de markt?
  • Hoe duidelijk is je plan? Hoe scherp is alles geformuleerd? 
    • Hoe haalbaar zijn de plannen die je voor ogen hebt?
    • Wat gaat de financiering je opleveren?
    • Welke financiële buffers heb je?

Lees ook: Zakelijk of hobby: heb ik een onderneming?

Begrippen financieel plan uitgelegd

Voordat je aan de slag gaat met het opstellen van een financieel plan is het handig om bekend te zijn met enkele belangrijke begrippen die in het plan terugkomen. 

Eigen vermogen
Het eigen vermogen (EV) is de totale activa minus de totale schulden. Aan het eigen vermogen kun je zien in hoeverre het bedrijf de financiële verplichtingen kan nakomen. Het hebben van voldoende eigen vermogen is belangrijk voor een bedrijf, omdat het hebben van teveel geleend geld voor problemen kan zorgen. Het eigen vermogen kan op verschillende momenten toe of afnemen. Maakt het bedrijf winst? Dan zal het eigen vermogen stijgen. Ook als er een privé-toevoeging of kapitaalstorting plaatsvindt dan stijgt het eigen vermogen. Een afname daarentegen kan voorkomen zodra het bedrijf aan verliezen lijdt. Afschrijving van goederen leidt eveneens tot een afname van het eigen vermogen.

Vreemd vermogen
Het vreemd vermogen omvat alle schulden van een bedrijf, zoals een lening bij een bank. Er is zowel kort als lang vreemd vermogen. Onder het kort vreemd vermogen van een bedrijf vallen alle schulden met een looptijd van minder dan één jaar. Denk hierbij aan betalingsverplichtingen zoals crediteuren en belastingen. Lang vreemd vermogen zijn de schulden met een looptijd van langer dan één jaar. Voorbeelden hiervan zijn een hypotheek of een banklening.

 

Wat staat er in een financieel plan?

In een financieel plan komen vijf deelbegrotingen aan bod: investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting en persoonlijke begroting. We lichten ze hieronder toe:

  • Investeringsbegroting: bij deze begroting kijk je naar alle investeringen die nodig zijn om je onderneming te starten en hoeveel geld dit kost. Kijk hierbij zo’n één tot drie jaar vooruit zodat je een goed overzicht krijgt. Je brengt bijvoorbeeld in kaart welke bedrijfsmiddelen er allemaal aangeschaft moeten worden, zoals kosten voor de marketing of een verbouwing. Maak een onderscheid tussen bedrijfsmiddelen die een langere tijd meegaan (vaste middelen) en bedrijfsmiddelen die korter dan een jaar meegaan.
  • Financieringsbegroting: hier zet je neer hoe je de investeringen uit de investeringsbegroting wilt gaan betalen. Dit kan bijvoorbeeld met eigen vermogen, zoals spaargeld of een lening van je familie, maar dit kan ook via een externe lening. Een externe lening kan een krediet van de bank zijn of een zakelijke investeerder. Tegenwoordig starten beginnende bedrijven ook steeds vaker een crowdfundingcampagne om geld bij elkaar te krijgen.
  • Exploitatiebegroting: hierin maak je een inschatting van de verwachte omzet en kosten die je gaat maken in de eerste drie jaren. Je stelt een driejarenplan op zodat je inzicht krijgt wanneer de investeringen zich (al dan niet) terugverdienen.
  • Liquiditeitsbegroting: deze begroting is een periodiek overzicht van alle inkomsten en uitgaven. Op deze manier wordt duidelijk wat er maandelijks wordt uitgegeven en hoeveel je maandelijks ontvangt. Met een liquiditeitsbegroting kun je steeds beter inschatten welke perioden geschikt zijn om investeringen te doen, of wanneer je dit beter niet kunt doen.
  • Persoonlijke begroting: een persoonlijke begroting maken hangt af van je bedrijfsvorm en je situatie. Om er zeker van te kunnen zijn dat je rond kunt komen en je onderneming niet in gevaar brengt, kun je berekenen hoeveel geld je privé nodig hebt. Zet huishoudelijke en overige uitgaven, vaste uitgaven en je inkomsten op een rij om te kijken welk bedrag je per maand nodig hebt.

Tip: open een zakelijke rekening om je zakelijke en privé-uitgaven te scheiden. Dit straalt niet alleen meer professionalisme uit, maar zorgt ook voor een overzichtelijke administratie.
 

Naast bovengenoemde vijf deelbegrotingen zijn ook de cijfers van het afgelopen jaar een belangrijk onderdeel van het financieel plan. Stel dat je al een lopend bedrijf hebt, maar een extra investering nodig hebt voor een uitbreiding of voor een bedrijfsovername, dan wil de financier weten wat de huidige prestaties van je bedrijf zijn. Denk hierbij aan onder andere de jaarrekeningen van voorgaande jaren en de verschillende belastingaangiften. 

Financieel plan

Let op: afhankelijk van je aanvraag, het type bedrijf en van het type investeerder, kan er naast de deelbegrotingen en jaarcijfers ook om haalbaarheidsanalyses en additionele prognoses worden gevraagd.

Hoe maak ik een financieel plan? Volg deze tips 💡

Je weet nu wat er in een financieel plan terug moet komen en waarom het zo belangrijk is om een financieel plan zo goed mogelijk uit te voeren. Om er zeker van te zijn dat je een overtuigend financieringsplan maakt geven we nog een aantal handige tips.

  • Tip 1: werk het plan eerst in grote lijnen uit, ga dan pas kijken naar de details.
  • Tip 2: focus op de kern, het plan moet concreet en beknopt zijn.
  • Tip 3: vat het plan samen, zo houd je overzicht (voor jezelf en de lezer).
  • Tip 4: wees branchespecifiek, zo laat je zien dat je de expert bent.
  • Tip 5: voeg relevante afbeeldingen toe, bijvoorbeeld van je product.
  • Tip 6: vraag om feedback van een extern persoon, bijvoorbeeld een familielid of een expert. Er kan worden gecheckt op spelfouten, maar ook op redelijkheid en consistentie.

Vervolgstap: boekhouding bijhouden

We hopen dat dit artikel je goed op weg heeft geholpen bij het opstellen van het financieel plan. Heb je de eerste stappen gezet met je onderneming en wil je graag je administratieve werkzaamheden uitbesteden? De boekhouders in ons netwerk helpen je graag bij het inrichten van je boekhouding. 

Vul onderstaand aanvraagformulier in en wij zullen zo snel mogelijk telefonisch contact met je opnemen om je wensen te bespreken. Let op: wij kunnen alleen ondernemers helpen die in het bezit zijn van een geldig KvK-nummer.👇

Begin mijn aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
130 beoordelingen
Werkzaamheden
Bedrijfsvorm*
Bedrijfsleeftijd
Beveiligde verbinding
Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.