Vind je boekhouder voor
Advocatenkantoor

Vind je boekhouder voor
Advocatenkantoor

Boekhouder voor advocaat

Bent u eigenaar van een advocatenbureau? Of bent u zelfstandig advocaat? Dan heeft u gegarandeerd te maken met een uiteenlopende boekhouding. De boekhouding van een advocatenkantoor is een stuk complexer dan gewone bedrijfsboekhouding. Om u op weg te helpen hebben we in dit artikel elk aspect van boekhouding voor advocaten voor u uitgelegd. Zo krijgt u een beter beeld van de basisprincipes van boekhouding en accounting voor advocaten. Ook helpen we u graag aan een boekhouder voor uw advocatenkantoor.

Op deze pagina:

Boekhouden versus accounting voor advocaten

Laten we eerst eens beginnen met het uitleggen van het onderscheid tussen twee termen die veel door elkaar worden gebruikt: boekhouding en accounting. Juridische boekhouders en juridische accountants werken met de financiële gegevens van uw bedrijf met als doel om uw bedrijf financieel te helpen groeien. Wat boekhouders en accountants met de financiële gegevens doen verschilt. 

Boekhouder voor advocaat

Boekhouding voor advocaten

Boekhouders registreren de financiële transacties en brengen alle rekeningen van uw bedrijf in evenwicht. Denk aan werkzaamheden als het opmaken en beheren van facturen, het bijhouden van debiteuren- en crediteurenbeheer en het bijhouden van de salarisadministratie. Juridische boekhouding is een belangrijke administratieve taak voor ieder advocatenbureau. Zonder het hebben van een geordende advocatenboekhouding is het onmogelijk om bij te houden welk geld er het bedrijf binnenkomt of uitgaat.  

Accounting voor advocaten

Accountants hebben in tegenstelling tot boekhouders een meer controlerende rol en zijn vooral actief bij middelgrote tot grotere bedrijven. Denk aan werkzaamheden als het controleren van jaarrekeningen, het opstellen van accountantsverklaringen en het verstrekken van financieel advies.

Een groot verschil tussen boekhouders en accountants is dat een accountant een officieel beschermde titel is en dus niet iedereen zich zomaar accountant mag noemen. Er is een passende opleiding voor nodig en een accountant moet ieder jaar opleidingen blijven volgen om de kennis op peil te houden. Een boekhouder is geen beschermde titel, iedereen mag zich een boekhouder noemen.

Het belang van goede boekhouding voor advocaten

Een goede boekhouding is onmisbaar voor het succes van uw advocatenkantoor. Een nauwkeurige boekhouding is volgens de wet verplicht en geeft u bovendien meer inzicht in de financiële gezondheid van uw advocatenbureau. U weet op tijd als er bepaalde zaken fout gaan, waardoor u tijdig kunt bijsturen om deze fouten te herstellen.  

Een ervaren boekhouder kan u daarnaast helpen bij het digitaliseren van de financiële gegevens, zoals het omzetten van papieren werkbonnen naar digitale facturen. Dit maakt de boekhouding van uw onderneming direct een stuk efficiënter. Een goede boekhouding bespaart u niet alleen veel tijd, maar geeft ook meer rust. Een goede administratie biedt structuur en schept helderheid.

Boekhouder voor advocaat
 

Belangrijke accounting termen voor advocaten

 Als u wilt weten hoe boekhouding van invloed is op uw advocatenkantoor, dan is het een goed idee om vertrouwd te raken met een aantal belangrijke accounting termen

Grootboekrekening
Dit is een lijst of verzameling van alle inkomsten en uitgaven binnen een bepaalde categorie. De grootboekrekening omvat alle financiële rekeningen van uw onderneming. Hoewel de grootboekrekening wordt aangepast aan de grootte, het rechtsgebied en het praktijkgebied van uw advocatenkantoor, bevat het naast veel subcategorieën doorgaans vijf hoofdcategorieën: activa, passiva, eigen vermogen, opbrengsten en kosten.

Dubbele boekhouding
Dubbele boekhouding is iets complexer dan enkelvoudige boekhouding. Bij dubbel boekhouden is er een boekhoudsysteem waarbij iedere financiële transactie een overeenkomstige en tegengestelde boeking op een andere rekening vereist. Wat wil dit nu zeggen? Het komt er op neer dat dubbel boekhouden naast een dagboek ook uit een grootboek bestaat. Naast het bijhouden van inkomsten en uitgaven bent u verplicht een bewijskrachtige betaling te boeken.

Trust accounting
Trust-accounts zijn financiële accounts die u namens iemand anders beheert. De persoon die het account beheert heet ook wel trustee. Mensen die een trust-account willen opzetten moeten een advocaat én financieel adviseur raadplegen om meer informatie te krijgen voor de specifieke kenmerken voor hun situatie. Een reden om een trust op te zetten kan zijn om fondsen te beschermen, of om mensen in geval vanoverlijden snel toegang te geven tot fondsen. Trust-accounting is gebruikelijk in de boekhouding bij advocatenkantoren. 

Let op: trust-accounts behoren tot de boekhoudgebieden waar de meeste fouten worden gemaakt. Zonder een nauwkeurige naleving van best practices, gebeurt het sneller dan u denkt dat er per ongeluk fondsen worden vermengd.

Mist u nog de nodige kennis over (financiële) bedrijfsprocessen? Neem een ervaren boekhouder in de arm!

Zo kiest u een juridische accountant of boekhouder

Een goede boekhouding voor uw advocatenkantoor komt neer op het kiezen van de juiste juridische boekhouder of accountant. De juiste boekhouder kan een grote impact hebben op het succes van uw bedrijf, dus maak een weloverwogen keuze met wie u samenwerkt. Een paar zaken om rekening mee te houden zijn: 

  • Ervaring met advocatenkantoor: de financieel experts in ons netwerk hebben in het verleden vaker samen gewerkt met advocaten of andere juridische dienstverleningen.
    • Is de boekhouder bekend met specifieke regels voor uw rechtsgebied?
    • Heeft de boekhouder ervaring met advocatenkantoren van uw omvang?
    • Kan de boekhouder voldoende begeleiding bieden?
  • Bekendheid met uw boekhoudsoftware: controleer altijd even of de boekhouder of accountant waarmee u wilt gaan samenwerken de boekhoudsoftware die u gebruikt kent en begrijpt.
  • Controleer verwijzingen: het is nooit verkeerd om rond te vragen. Misschien hebben andere juristen of accountants een goede ervaring gehad met een bepaalde boekhouder bij u in de buurt.

Ook interessant:

Boekhouding tips voor advocaten

We begrijpen dat als u net gestart bent als advocaat dat u eerst zoveel mogelijk boekhouding zelf wilt voeren. We hebben een aantal tips voor u op een rijtje gezet om uw boekhouding te verbeteren. 

Stel een budget in 
Stel budgetten in voor: 

  • De verwachte cashflow en uitgaven;
  • Omzetbenchmarks;
  • Jaarlijkse grote uitgaven, zoals jaarlijke contributie.

Wees consistent en georganiseerd 
Bij een solide boekhouding is het belangrijk om regelmatig de financiële gegevens te bekijken. Dit is niet mogelijk als er niet regelmatig gegevens worden verzameld en gesorteerd. Door de boekhouding consequent bij te houden  en deze maandelijks of wekelijks te herzien, blijven de financiële overzichten van uw advocatenkantoor duidelijk. Hierdoor kunt u bovendien beter groeimogelijkheden en kansen herkennen. 

Gebruik financiële rapportages om kansen te herkennen 
Naast een consistente boekhouding is het belangrijk dat u groeikansen kunt herkennen. Met behulp van financiële rapportages kunt u op data gebaseerde beslissingen nemen die een positieve invloed hebben op uw onderneming. Ontdek mogelijkheden voor financiële groei en grijp op tijd in bij eventuele fouten. 

Let op: boekhouding voor advocaten is complex omdat de branche veel te maken heeft met geheimhouding en privacy. Schakel de hulp van een ervaren boekhouder of accountant in om fouten te voorkomen.

Belastingaftrekposten voor advocaten en advocatenkantoren

Elke euro telt, vooral tijdens het belastingseizoen. Het is in uw eigen belang dat u ervoor zorgt dat u alle mogelijke belastingaftrekken voor advocaten heeft geclaimd. Om u op weg te helpen hebben we een paar belangrijke aftrekposten voor advocaten op een rijtje gezet: 

  • Thuiskantoorkosten 
    Mensen zijn steeds meer vanuit thuis gaan werken. Zo ook startende zelfstandige advocaten. Loop na welke spullen bestemd zijn als kantoorruimte bij u thuis. Om de kosten van uw thuiskantoor als belastingaftrek te kunnen declareren, moet uw huis ook écht uw primaire vestigingsplaats zijn. Ook moet een deel van uw woning uitsluitend en regelmatig zakelijk worden gebruikt. Af en toe thuiswerken is dus niet voldoende om de meubels af te trekken van de belasting.
  • Reclame- en promotiekosten 
    Veel vormen van marketingkosten voor advocatenkantoren zijn fiscaal aftrekbaar en kunnen worden gedeclareerd bij het indienen van de belastingaangifte. Dit geldt niet alleen voor offline marketing (zoals flyers en gedrukte advertenties), maar ook voor online adverteren. Neem de marketinguitgaven mee in de jaarlijkse begroting en bewaar alle facturen.
  • Reiskosten 
    Als u voor uw advocatenkantoor moet reizen, dan kunt u deze kosten fiscaal aftrekken. Denk aan een rit naar een gerechtsgebouw, waar u normaal niet zou komen. Houd er rekening mee dat de reiskosten uitsluitend verband houden met uw bedrijf.
  • Boekhouden en tijdschriften 
    Kennis bijhouden is ontzettend belangrijk voor juristen. Het hebben van relevant juridisch onderzoeksmateriaal kan u bovendien helpen om uw zaak te winnen. 

Starten met advocatenkantoor

Iedere startende advocaat denk er wel eens over na om zijn eigen advocatenkantoor te starten. Dat advocaten enkel voor grote advocatenkantoren aan de slag gaan is verleden tijd. Hoe pakt u het oprichten van een advocatenkantoor aan? En wat komt er allemaal bij kijken?  

Er zijn enkele stappen die u moet doorlopen bij de start van uw advocatenkantoor: 

  1. Een ondernemingsplan schrijven;
  2. Stel een kantoorhandboek op;
  3. Uw kantoor registeren bij de Kamer van Koophandel (KvK);
  4. Uw kantoor registeren bij Beheer Advocaten Registratie (BAR);
  5. Uw kantoor registeren bij de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA);
  6. Aanmelden bij de Raad voor Rechtsbijstand;
  7. Een zakelijke bankrekening  openen;
  8. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten;
  9. Lanceer uw website;
  10. Cliënten voor uw kantoor vinden.

starten als advocaat
Tip: laat u adviseren door een deskundige boekhouder of accountant bij het kiezen van een geschikte rechtsvorm en hoe u de aansprakelijkheid wilt afdekken.

Boekhoudpakket advocaat

We begrijpen dat u liever bezig bent met juridische adviezen dan met het voeren van de boekhouding. Financiële administratie voor uw advocatenkantoor bijhouden is een verplicht moetje, maar het liefst besteed u er zo min mogelijk tijd aan. Het liefst wilt u uw tijd de volle 100% benutten voor het juridisch bijstaan van uw cliënten. Met een online boekhoudpakket kunt u simpele administratie automatisch laten uitvoeren, zoals het inboeken van facturen. Ook kunt u eenvoudig btw-aangifte doen. Vergelijk boekhoudpakketten voor zelfstandig ondernemers en kom erachter welk systeem het beste bij uw behoeften en onderneming past.

Tip: een boekhouder werkt al met een boekhoudprogramma. Als u een samenwerking start met een boekhouder kunt u direct gebruikmaken van het boekhoudpakket dat reeds door de boekhouder wordt gebruikt.

Boekhouders met kennis van advocatuur vergelijken

Het laten groeien van uw advocatenbureau is uitdagend. Wij kunnen het u een stuk makkelijker maken door boekhoudoplossingen op maat aan te bieden voor uw kantoor. Wij hebben boekhouders en accountant beschikbaar met kennis van advocatuur. Door de boekhouding uit te besteden bespaart u een hoop tijd en kunt u uw aandacht uitsluitend richten op de juridische zaken en bedrijfsontwikkeling.  

Start gratis en vrijblijvend uw aanvraag via onderstaand formulier en vergelijk tot drie financieel experts bij u in de buurt. Neem gerust contact met ons bij eventuele vragen. 

Begin mijn aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
130 beoordelingen
Werkzaamheden
Bedrijfsvorm*
Bedrijfsleeftijd
Beveiligde verbinding
Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.