Vind uw boekhouder voor
Klusbedrijf

Boekhouder voor klusbedrijf

Werkt u als zzp timmerman, schilder, loodgieter of heeft u een ander klusbedrijf? Dan is het zoeken van nieuwe opdrachten en opnemen van een klus uw voornaamste zaak. U probeert grote en kleine klussen te combineren en uw klanten tevreden te stellen. Kortom, klusbedrijven hebben het hartstikke druk. En dan komt er ook nog de boekhouding en het opstellen van offertes bij kijken. We gaan in dit artikel verder in op alles over boekhouding voor klusbedrijven.

Op deze pagina:

Belang van boekhouding voor klusbedrijven

Het is belangrijk om als zelfstandig klusser een helder inzicht te hebben in de actuele financiële situatie van uw klusbedrijf. Bovendien is een nauwkeurige boekhouding volgens de wet verplicht. Een professionele boekhouder wijst u op zaken die aandacht nodig hebben, zodat u tijdig kunt bijsturen. De boekhouders in ons netwerk verzorgen graag uw administratie. Zo houdt u meer tijd over voor de zaken waar u het liefst mee bezig bent: klussen. 

boekhouder klusbedrijf

Btw-aangifte doen als zzp-klusser

Iedere ondernemer voor de Belastingdienst in Nederland moet belastingaangifte doen. De aankopen en diensten die u met uw klusbedrijf doet, beslissen niet alleen uw omzet en winst, maar beslissen ook wat u aan de Belastingdienst moet betalen. Sinds 2009 geldt er een laag btw-tarief voor schilder- en stukadoorswerk. Het 9%-tarief geldt ook als u hoofdaannemer bent en het werk uitbesteedt aan een onderaannemer.

Dit btw-tarief geldt alleen op klussen die gerelateerd zijn aan schilderwerk. Werkzaamheden zoals het vervangen van de ramen, het herstellen van metselwerk of het vochtvrijmaken van een kelder vallen daar dus niet onder. Deze werkzaamheden vallen onder het reguliere tarief van 21%. Voorheen was er ook een btw-verlaging op de arbeidskosten bij de renovering en het herstel van woningen. Deze regeling is in 2015 komen te vervallen.

Fiscale voordelen als zzp timmerman, schilder, hovenier

Als zelfstandig ondernemer heeft u gelukkig recht op verschillende belastingvoordelen. Zo kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van de zelfstandigenaftrek en ondernemersaftrek. Daarnaast is de expertise van ambachten onmisbaar. Om zzp’ers in het vakmanschap te ondersteunen zijn er regionaal ook verschillende subsidieregelingen beschikbaar gesteld. De overheid had in het verleden verschillende subsidieregelingen om woningverbetering te stimuleren. Helaas zijn veel van deze regelingen door bezuinigingen aangescherpt of verdwenen.

Eigen klusbedrijf starten

Heeft u de wens om aan de slag te gaan als zzp timmerman, schilder, loodgieter, stukadoor, hovenier, of metselaar? Dan wilt u eerst weten waar u allemaal rekening mee moet houden bij de start. Zo zult u gereedschap en een bus moeten regelen. Ook de bedrijfsvoering moet worden geregeld, zoals het maken van facturen, voeren van marketing en het bijhouden van de boekhouding. Bij Boekhouders.nl hebben we jarenlange ervaring in het ondersteunen van startende zelfstandig ondernemers. 

Ook interessant:

Werkbus kopen of leasen?

Twijfelt u of u een werkbus moet kopen of leasen? Er zijn verschillende voor- en nadelen verbonden aan zowel het leasen als kopen van een bedrijfsbus. Koopt u via uw eenmanszaak een bedrijfsbus op uw naam, dan kunt u de brandstof als aftrekpost opgeven. Wel moet er bijtelling worden betaald voor privégebruik. Leasen is voor een wat grotere, duurdere werkbus een goede optie, omdat u de bus dan niet in één keer hoeft te betalen. Een nadeel van leasen is dat u meestal vastzit aan een leasecontract van ongeveer 3 tot 5 jaar. Is een voordeligere bus voldoende? Dan is het beter om te kopen. 

Waar inkopen doen als klusbedrijf?

Zoekt u professioneel gereedschap voor uw volgende klus? Of u nu zzp’er bent voor een onderhoudsbedrijf, aan de slag gaat als stukadoor of werkt als schilder, er zijn genoeg bouwmarkten die speciale regelingen hebben voor zelfstandige klussers. In 2021 kwam volgens een prijspeiling van zzp-nederland de ProfiService van Hornbach als voordeligste naar voren. Grote bouwmarkten in Nederland met services voor zzp’ers zijn onder andere:

  • Gamma
  • Karwei
  • Multimate
  • Praxis
  • Hubo

Voldoen aan veiligheidswetgeving (VCA)

Met een VCA-certificaat toont u aan dat u in staat bent om veilig te werken. Hierbij wordt rekening gehouden met de gezondheid, veiligheid en het milieu van uzelf en anderen. Vaak is het hebben van een VCA-certificaat verplicht wanneer u aan het werk gaat voor een aannemer.

In principe is een VCA-certificaat (Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers) niet voor iedere zzp’er verplicht. Een VCA bedrijfsgecertificeerde (hoofd)aannemer mag alleen een ZZP-er inhuren die gekwalificeerd is op VGM-gebied. Hij of zij beschikt over het diploma Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden (VCA-VOL). Als zzp’er kunt u wel als onderaannemer worden ingeschakeld door een aannemer met een VCA-bedrijfscertificaat. U moet dan wel beschikken over een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E), een VCA VOL-certificaat en alle arbeidsmiddelen waarmee u werkt moeten zijn goedgekeurd.

VCA klusbedrijf

Hoofdaannemer en onderaannemer klusbedrijf

U bent hoofdaannemer als een opdrachtgever een overeenkomst aangaat met uw klusbedrijf. In veel gevallen zult u zelfstandig de klus uitvoeren, maar soms schakelt u andere zzp’ers in om samen de klus aan te pakken. De onderaannemers (de andere zzp’ers) kunnen dan de btw naar u verleggen.

Voert u een klus uit voor een ander (groter) aannemersbedrijf? Dan bent u de onderaannemer. U heeft in dit geval een overeenkomst met een andere ondernemer en niet met de opdrachtgever. U kunt de btw dan naar de hoofdaannemer verleggen.

Kosten boekhouder voor klusbedrijf

De kosten van boekhouders voor klusbedrijven verschillen sterk per boekhouder. De meeste boekhouders hanteren een maandelijkse vergoeding. Deze vergoeding hangt onder af van het aantal jaren ervaring en de omvang van uw klusbedrijf. Een boekhouder met enkele jaren ervaring kost ongeveer 45 euro per uur, terwijl een meer ervaren boekhouder al snel vanaf 75 euro per uur zal vragen. Iedere boekhouder of accountant mag in principe zelf beslissen welk tarief ze hanteren. Door een aanvraag te starten kunnen we u matchen aan maximaal drie boekhoudkantoren bij u in de buurt. U vergelijkt en kiest zelf met welke boekhouder u een samenwerking start. 

Boekhouding klusbedrijf uitbesteden

Door boekhouding uit te besteden kunt u veel kosten en tijd besparen. Administratie kan worden geautomatiseerd waardoor u minder hoeft te doen of te begrijpen. Ook heeft u daarmee sneller de juiste cijfers die u aan uw accountant kunt toereiken. Op de lange termijn haalt u de kosten voor het inhuren van een boekhouder voor uw onderneming er met gemak uit. Alleen al daarom kan het interessant en winstgevend zijn om deze optie te overwegen.

Vind boekhouder voor klusbedrijf

De kwaliteitseisen voor jaarrekeningen en jaarlijkse accountantscontroles zijn hoog. De jaarafsluiting moet kloppend zijn en dat is ieder jaar weer een hele uitdaging. Het is een strak georganiseerd proces dat gepaard gaat met veel deadlines. Wilt u geen deadlines missen voor jaarcontroles, btw-aangiftes en accountantsverklaringen? Onze gekwalificeerde boekhouders helpen u graag!

Vul onderstaand formulier in en dan brengen we u in contact met maximaal drie boekhouders. We nemen zo snel mogelijk telefonisch contact met u op om uw wensen te bespreken.

Begin uw aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
130 beoordelingen

Bedrijfsvorm *
Werkzaamheden

Beveiligd met SSL
Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor u als ondernemer.