Hoe kan ik mijn eigen bedrijf stoppen? Volg dit stappenplan

5 minuten leestijd
Laatst bijgewerkt op 23-04-2024

Ben je van plan om te stoppen met je eenmanszaak, vof of bv? Dan moet je je uitschrijven bij de KvK. Daarna reken je fiscale zaken af met de Belastingdienst. Er zijn verschillende stappen die je moet doorlopen om je bedrijf stop te zetten. Denk onder andere aan het verwerken van openstaande facturen en het aanvragen van een uitkering. We doorlopen de stappen in dit artikel.

Op deze pagina:

Bedrijf stoppen in 8 stappen


Door de coronasteun zijn er relatief weinig bedrijven failliet gegaan de afgelopen jaren. Het aantal opheffingen is in 2023 gedaald met ongeveer 30.000 vergeleken met het jaar ervoor (Bron: CBS).

Toch zijn er ieder jaar nog tienduizenden bedrijven die worden opgeheven. Hieronder beschrijven we in 8 stappen hoe je je onderneming kunt opheffen.

 

Bedrijf stoppen

Stap 1: controleer de financiële gevolgen

Als je een bedrijf stopt, dan is het van belang dat je alle financiële zaken op de juiste manier afhandelt. Controleer bijvoorbeeld alle voorraden en bedrijfsmiddelen, want deze gaan bij het stoppen van je bedrijf over naar je privévermogen. Los eventuele lopende leningen af en kijk welke leaseovereenkomsten je hebt afgesloten, zoals een leaseauto. Zet tot slot contracten en verzekeringen stop, zoals bedrijfsverzekeringen, abonnementen, vergunningen en je zakelijke bankrekening.

Je aansprakelijkheid verandert mogelijk
Je blijft na het stopzetten van je onderneming aansprakelijk voor risico’s. Zo moet je bijvoorbeeld nog altijd je schulden afbetalen. We adviseren je om de hulp van een accountant in te schakelen omdat de financiële gevolgen van het stopzetten van je bedrijf ingewikkeld kunnen zijn. 

Stap 2: zoek een oplossing voor je schulden

Houd je schulden over na het stoppen van je onderneming? Dan is het goed om naar een oplossing te kijken. Zorg eerst dat je de totale bedrijfsschuld in beeld hebt. Bespreek vervolgens met een schuldhulpverlener van de gemeente of je dit in een kort traject kunt saneren. 

Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA)
Sinds januari 2021 is er voor stoppende ondernemers makkelijker een akkoord te bereiken op een schuldregeling via de WHOA. Niet iedere schuldeiser hoeft vanaf nu akkoord te geven. Is de schuldenlast dusdanig hoog dat deze onoplosbaar blijkt? Dan ga je het wettelijke traject genaamd Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) in. Anders volgt er een faillissement. 

Let op: moet je je bedrijf stoppen vanwege blijvende schulden? Dan moet je verplicht faillissement aanvragen. Vul hiervoor het formulier ‘Eigen aangifte faillietverklaring’ in via de website van de Belastingdienst.

Stap 3: vraag (indien mogelijk) een uitkering aan

Je kunt als (oudere) zelfstandig ondernemer financiële hulp krijgen via je gemeente via:

  • het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz);
  • de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ).

Als je voor 1960 bent geboren en je bedrijf niet meer rendabel is, dan kun je via het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) een uitkering aanvragen. Je kunt met behulp van deze uitkering een aanvulling krijgen op je inkomen tot de hoogte van een bijstandsuitkering. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden, zo moet je onder andere 1225 uur per jaar aan je eenmanszaak hebben besteed. Als je na 1960 bent geboren, dan moet je een aanvulling tot beëindiging van je eenmanszaak aanvragen bij je woongemeente.

Als je tussen de 55 jaar en de AOW-leeftijd bent, dan komt je misschien in aanmerking voor de IOAZ. Dit is de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen.

Let op: wacht met het uitschrijven bij de KvK totdat de aanvraag van de IOAZ-uitkering is ingediend.
 

Stap 4: ontslagvergunning aanvragen

Deze stap geldt niet voor zzp’ers. Heb je wel personeel in dienst? Dan zijn er bepaalde regels waaraan je je moet houden. Zo moet je een ontslagvergunning aanvragen als je personeel moet ontslaan. Je kunt in een sociaal plan de afspraken vastleggen en hulp zoeken voor nieuw werk. 

Vergeet daarnaast niet om het ontslag ook aan de Belastingdienst door te geven, zodat zij dit kunnen verwerken in hun systemen.

ontslagvergunning

Stap 5: informeer personeel en klanten

Als je personeel hebt, vertel hen dan als eerste dat je gaat stoppen met je bedrijf. Zo kan je personeel op tijd een nieuwe baan zoeken. Bekijk daarnaast eens goed naar welke contracten of afspraken je hebt lopen met je klanten. Laat je klanten en eventuele leveranciers weten dat je gaat stoppen met je onderneming. Je mag geen nieuwe bestelling meer aannemen waarvan je al weet dat je niet aan de leverplicht kunt voldoen.

Benoem ook praktische zaken:

  • De datum wanneer je stopt;
  • Waar een klant terecht kan met eventuele vragen;
  • Wat gebeurt er met bewaarde persoonsgegevens;
  • Wat de stand van zaken is met de laatste bestellingen.

Stap 6: uitschrijven bij de KvK

Nadat je de vorige stappen hebt doorlopen, kun je je onderneming uitschrijven bij de KvK. Het verschilt per type rechtsvorm hoe je dat precies doet. Om een rechtspersoon uit te schrijven bij het Handelsregister moet je deze eerst ontbinden.

De KvK geeft aan de Belastingdienst door dat je onderneming gaat stoppen. De Belastingdienst stuurt je dan een brief over de gevolgen voor de btw.

Stap 7: doe de laatste btw-aangifte en ib-aangifte

Welke impact heeft het stoppen van je bedrijf op je belasting? Als je ondernemer bent voor de btw, dan ontvang je na je uitschrijving bij de KvK een brief van de Belastingdienst. In deze brief staat vermeld als je een laatste btw-aangifte moet doen. Zodra je de laatste btw-aangifte hebt gedaan stuurt de Belastingdienst een definitieve bevestiging van uitschrijving als ondernemer voor de btw.

Tip: doe ook btw-aangifte als je nog niet volledig bent uitgeschreven. Een uitschrijving kan soms even duren.
 

Ook zal het stopzetten van je bedrijf moeten worden verwerkt in de aangifte inkomstenbelasting (ib-aangifte). De Belastingdienst stuurt opnieuw een brief met hierin de bevestiging van de uitschrijving in het Handelsregister. 

 

Stap 8: bewaar je administratie

Het is ontzettend belangrijk dat je je administratie goed blijft bewaren tot 7 jaar na dato. Sommige documenten moeten zelfs 10 jaar lang bewaard blijven. Je kunt terugvinden op de website van de Belastingdienst welk type gegevens langer bewaard moeten blijven. Gedurende deze jaren mag de Belastingdienst de documenten opvragen.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Waarom zou ik mijn bedrijf stopzetten?
Er kunnen een hoop redenen zijn waarom je je bedrijf stop wilt zetten, zoals financiële problemen, veranderingen in de markt of gezondheidsproblemen. Misschien zie je je het zelf niet meer zitten om het bedrijf voort te zetten. Het is in ieder geval belangrijk om de redenen goed te overwegen voordat je de knoop doorhakt. 

Hoe kan ik mijn bedrijf stopzetten?
Hoe je het bedrijf moet stopzetten hangt af van de rechtsvorm van je bedrijf, zo is het stopzetten van een eenmanszaak relatief eenvoudig. Het enige wat je hoeft te doen is de Kamer van Koophandel (KvK) en de Belastingdienst informeren. Om een BV stop te zetten daarentegen moet je ook de aandeelhouders informeren en een vereffenaar aanstellen die de activa verkopen. 

Wat zijn de gevolgen van het stopzetten van mijn bedrijf?
Het kan voorkomen dat schuldeisers proberen om openstaande schulden te innen en dat werknemers recht hebben op ontslagvergoedingen. Daarnaast kan de Belastingdienst nog belastingaanslagen opleggen, ook als het bedrijf al is gestopt.

Kan ik mijn bedrijf stopzetten zonder schulden af te lossen?
Nee, je bent verplicht schulden af te lossen, tenzij je failliet gaat. Het bedrijf wordt in dat geval opgeheven en de schulden worden dan op een bepaalde manier afgewikkeld.

Moet ik een advocaat of accountant inschakelen om mijn bedrijf stop te zetten?
Het kan zeer nuttig zijn om een advocaat of accountant te betrekken bij het stopzetten van je bedrijf, zodat dit soepel verloopt en zodat je juridisch advies kunt krijgen. Heb je een kleine eenmanszaak? Dan is het inhuren van een advocaat of accountant misschien niet nodig. 

Hoe kan ik mijn werknemers informeren over het stopzetten van het bedrijf?
De beste manier om je werknemers zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van het stopzetten van je bedrijf is persoonlijk of via e-mail. Communiceer duidelijk over wat het gevolg gaat zijn en dat de werknemers hun salaris en uitstaande betalingen nog zullen ontvangen.

Kan ik mijn bedrijfsnaam en -logo verkopen als ik mijn bedrijf stopzet?
Het is ook mogelijk om je bedrijfsnaam- en logo te verkopen als je je bedrijf stopzet. Dit kan trouwens alleen als je de rechten op de naam en het logo heeft. Vraag eerst om juridisch advies voordat je besluit om je bedrijfsnaam- en logo definitief stop te zetten of te verkopen. 

Kan ik mijn bedrijf later weer opnieuw starten als ik het heb stopgezet?
Het is mogelijk om je bedrijf later opnieuw te starten als je het hebt stopgezet. Het kan wel zo zijn dat je je bedrijf opnieuw moet registreren bij de Kamer van Koophandel (KvK).

Ook interessant:

Hulp nodig van een boekhouder?

Heb je hulp nodig bij de administratie van je bedrijf? Of bij de uitschrijving? Of wil je advies van een ervaren accountant of fiscalist zodat je niets over het hoofd ziet? Start dan gratis en vrijblijvend een aanvraag via het formulier hieronder. Wij brengen je in contact met maximaal drie financieel specialisten die passen bij je wensen en behoeften. Zodra wij je aanvraag hebben ontvangen nemen we kort telefonisch contact met je op om je aanvraag te bespreken. Wij verwachten binnen 24 uur contact met je op te nemen.

Begin mijn aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
130 beoordelingen
Werkzaamheden
Bedrijfsvorm*
Bedrijfsleeftijd
Beveiligde verbinding
Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.