Hoe kan ik mijn eigen bedrijf stoppen? Volg dit stappenplan

5 minuten leestijd
Laatst bijgewerkt op 21-08-2023

Bent u van plan om te stoppen met uw eenmanszaak, vof of bv? Dan moet u zich uitschrijven bij de KvK. Daarna rekent u fiscale zaken af met de Belastingdienst. Er zijn verschillende stappen die u moet doorlopen om uw bedrijf stop te zetten. Denk onder andere aan het verwerken van openstaande facturen en het aanvragen van een uitkering. We doorlopen de stappen in dit artikel.

Op deze pagina:

Bedrijf stoppen in 8 stappen


Door de coronasteun zijn er relatief weinig bedrijven failliet gegaan de afgelopen jaren. Het aantal opheffingen is in 2021 gedaald met ongeveer 50.000 vergeleken met het jaar ervoor. 

Toch zijn er ieder jaar nog tienduizenden bedrijven die worden opgeheven. Hieronder beschrijven we in 8 stappen hoe u uw onderneming kunt opheffen.

 

Bedrijf stoppen

Stap 1: controleer de financiële gevolgen

Als u een bedrijf stopt, dan is het van belang dat u alle financiële zaken op de juiste manier afhandelt. Controleer bijvoorbeeld alle voorraden en bedrijfsmiddelen, want deze gaan bij het stoppen van uw bedrijf over naar uw privévermogen. Los eventuele lopende leningen af en kijk welke leaseovereenkomsten u heeft afgesloten, zoals een leaseauto. Zet tot slot contracten en verzekeringen stop, zoals bedrijfsverzekeringen, abonnementen, vergunningen en uw zakelijke bankrekening.

Uw aansprakelijkheid verandert mogelijk
U blijft na het stopzetten van uw onderneming aansprakelijk voor risico’s. Zo moet u bijvoorbeeld nog altijd uw schulden afbetalen. We adviseren u om de hulp van een accountant in te schakelen omdat de financiële gevolgen van het stopzetten van uw bedrijf ingewikkeld kunnen zijn. 

Stap 2: zoek een oplossing voor uw schulden

Houdt u schulden over na het stoppen van uw onderneming? Dan is het goed om naar een oplossing te kijken. Zorg eerst dat u de totale bedrijfsschuld in beeld hebt. Bespreek vervolgens met een schuldhulpverlener van de gemeente of u dit in een kort traject kunt saneren. 

Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA)
Sinds januari 2021 is er voor stoppende ondernemers makkelijker een akkoord te bereiken op een schuldregeling via de WHOA. Niet iedere schuldeiser hoeft vanaf nu akkoord te geven. Is de schuldenlast dusdanig hoog dat deze onoplosbaar blijkt? Dan gaat u het wettelijke traject genaamd Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) in. Anders volgt er een faillissement. 

Let op: moet u uw bedrijf stoppen vanwege blijvende schulden? Dan moet u verplicht faillissement aanvragen. Vul hiervoor het formulier ‘Eigen aangifte faillietverklaring’ in via de website van de Belastingdienst.

Stap 3: vraag (indien mogelijk) een uitkering aan

U kunt als (oudere) zelfstandig ondernemer financiële hulp krijgen via uw gemeente via:

  • het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz);
  • de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ).

Als u voor 1960 bent geboren en uw bedrijf niet meer rendabel is, dan kunt u via het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) een uitkering aanvragen. U kunt met behulp van deze uitkering een aanvulling krijgen op uw inkomen tot de hoogte van een bijstandsuitkering. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden, zo moet u onder andere 1225 uur per jaar aan uw eenmanszaak hebben besteed. Als u na 1960 bent geboren, dan moet u een aanvulling tot beëindiging van uw eenmanszaak aanvragen bij uw woongemeente.

Als u tussen de 55 jaar en de AOW-leeftijd bent, dan komt u misschien in aanmerking voor de IOAZ. Dit is de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen.

Let op: wacht met het uitschrijven bij de KvK totdat de aanvraag van de IOAZ-uitkering is ingediend.
 

Stap 4: ontslagvergunning aanvragen

Deze stap geldt niet voor zzp’ers. Heeft u wel personeel in dienst? Dan zijn er bepaalde regels waaraan u zich moet houden. Zo moet u een ontslagvergunning aanvragen als u personeel moet ontslaan. U kunt in een sociaal plan de afspraken vastleggen en hulp zoeken voor nieuw werk. 

Vergeet daarnaast niet om het ontslag ook aan de Belastingdienst door te geven, zodat zij dit kunnen verwerken in hun systemen.

ontslagvergunning

Stap 5: informeer personeel en klanten

Als u personeel heeft, vertel hen dan als eerste dat u gaat stoppen met uw bedrijf. Zo kan uw personeel op tijd een nieuwe baan zoeken. Bekijk daarnaast eens goed naar welke contracten of afspraken u heeft lopen met uw klanten. Laat uw klanten en eventuele leveranciers weten dat u gaat stoppen met uw onderneming. U mag geen nieuwe bestelling meer aannemen waarvan u al weet dat u niet aan de leverplicht kunt voldoen.

Benoem ook praktische zaken:

  • De datum wanneer u stopt;
  • Waar een klant terecht kan met eventuele vragen;
  • Wat gebeurt er met bewaarde persoonsgegevens;
  • Wat de stand van zaken is met de laatste bestellingen.

Stap 6: uitschrijven bij de KvK

Nadat u de vorige stappen heeft doorlopen kunt u uw onderneming uitschrijven bij de KvK. Het verschilt per type rechtsvorm hoe u dat precies doet. Om een rechtspersoon uit te schrijven bij het Handelsregister moet u deze eerst ontbinden.

De KvK geeft aan de Belastingdienst door dat uw onderneming gaat stoppen. De Belastingdienst stuurt u dan een brief over de gevolgen voor de btw.

Stap 7: doe de laatste btw-aangifte en ib-aangifte

Welke impact heeft het stoppen van uw bedrijf op uw belasting? Als u ondernemer bent voor de btw, dan ontvangt u na uw uitschrijving bij de KvK een brief van de Belastingdienst. In deze brief staat vermeld als u een laatste btw-aangifte moet doen. Zodra u de laatste btw-aangifte heeft gedaan stuurt de Belastingdienst een definitieve bevestiging van uitschrijving als ondernemer voor de btw.

Tip: doe ook btw-aangifte als u nog niet volledig bent uitgeschreven. Een uitschrijving kan soms even duren.
 

Ook zal het stopzetten van uw bedrijf moeten worden verwerkt in de aangifte inkomstenbelasting (ib-aangifte). De Belastingdienst stuurt opnieuw een brief met hierin de bevestiging van de uitschrijving in het Handelsregister. 

 

Stap 8: bewaar uw administratie

Het is ontzettend belangrijk dat u uw administratie goed blijft bewaren tot 7 jaar na dato. Sommige documenten moeten zelfs 10 jaar lang bewaard blijven. U kunt terugvinden op de website van de Belastingdienst welk type gegevens langer bewaard moeten blijven. Gedurende deze jaren mag de Belastingdienst de documenten opvragen.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Waarom zou ik mijn bedrijf stopzetten?
Er kunnen een hoop redenen zijn waarom u uw bedrijf stop wilt zetten, zoals financiële problemen, veranderingen in de markt of gezondheidsproblemen. Misschien ziet u het zelf niet meer zitten om het bedrijf voort te zetten. Het is in ieder geval belangrijk om de redenen goed te overwegen voordat u de knoop doorhakt. 

Hoe kan ik mijn bedrijf stopzetten?
Hoe u het bedrijf moet stopzetten hangt af van de rechtsvorm van uw bedrijf, zo is het stopzetten van een eenmanszaak relatief eenvoudig. Het enige wat u hoeft te doen is de Kamer van Koophandel (KvK) en de Belastingdienst informeren. Om een BV stop te zetten daarentegen moet u ook de aandeelhouders informeren en een vereffenaar aanstellen die de activa verkopen. 

Wat zijn de gevolgen van het stopzetten van mijn bedrijf?
Het kan voorkomen dat schuldeisers proberen om openstaande schulden te innen en dat werknemers recht hebben op ontslagvergoedingen. Daarnaast kan de Belastingdienst nog belastingaanslagen opleggen, ook als het bedrijf al is gestopt.

Kan ik mijn bedrijf stopzetten zonder schulden af te lossen?
Nee, u bent verplicht schulden af te lossen, tenzij u failliet gaat. Het bedrijf wordt in dat geval opgeheven en de schulden worden dan op een bepaalde manier afgewikkeld.

Moet ik een advocaat of accountant inschakelen om mijn bedrijf stop te zetten?
Het kan zeer nuttig zijn om een advocaat of accountant te betrekken bij het stopzetten van uw bedrijf, zodat dit soepel verloopt en zodat u juridisch advies kunt krijgen. Heeft u een kleine eenmanszaak? Dan is het inhuren van een advocaat of accountant misschien niet nodig. 

Hoe kan ik mijn werknemers informeren over het stopzetten van het bedrijf?
De beste manier om uw werknemers zo snel mogelijk op de hoogte te stellen van het stopzetten van uw bedrijf is persoonlijk of via e-mail. Communiceer duidelijk over wat het gevolg gaat zijn en dat de werknemers hun salaris en uitstaande betalingen nog zullen ontvangen.

Kan ik mijn bedrijfsnaam en -logo verkopen als ik mijn bedrijf stopzet?
Het is ook mogelijk om uw bedrijfsnaam- en logo te verkopen als u uw bedrijf stopzet. Dit kan trouwens alleen als u de rechten op de naam en het logo heeft. Vraag eerst om juridisch advies voordat u besluit om uw bedrijfsnaam- en logo definitief stop te zetten of te verkopen. 

Kan ik mijn bedrijf later weer opnieuw starten als ik het heb stopgezet?
Het is mogelijk om uw bedrijf later opnieuw te starten als u het heeft stopgezet. Het kan echter zo zijn dat u uw bedrijf opnieuw moet registreren bij de Kamer van Koophandel (KvK).

Ook interessant:

Hulp nodig van een boekhouder?

Heeft u hulp nodig bij de administratie van uw bedrijf? Of bij de uitschrijving? Of wilt u advies van een ervaren accountant of fiscalist zodat u niets over het hoofd ziet? Start dan gratis en vrijblijvend een aanvraag via het formulier hieronder. Wij brengen u in contact met maximaal drie financieel specialisten die passen bij uw wensen en behoeften. Zodra wij uw aanvraag hebben ontvangen nemen we kort telefonisch contact met u op om uw aanvraag te bespreken. Wij verwachten binnen 24 uur contact met u op te nemen.

Begin mijn aanvraag (100% vrijblijvend)

4,6
130 beoordelingen
Werkzaamheden
Bedrijfsvorm*
Bedrijfsleeftijd
Beveiligde verbinding
Vraag gratis een offerte aan!

Onze dienst is geheel gratis en vrijblijvend voor jou als ondernemer.